Lekcja rysunku online 004! Opisujemy, jak komponować, rysować, zaczynać pracę i czemu tak bardzo ważna jest kompozycja. Jest to bardzo ważny element, jeżeli czeka Cię egzamin z rysunku przy rekrutacji na architekturę.
Spis treści
- ...biorąc do ręki ołówek, robiąc pierwszą kropkę, linię na kartce – tworzymy kompozycję.
- Co to jest kompozycja?
- Dominanta to nie wszystko, by ją pokazać i zbudować kompozycję musimy korzystać z linii diagonalnych, które mają ciekawe właściwości.
- Czego nie robić w kompozycji!
- Co może pomóc w kompozycji
Lekcja rysunku online poprzednia 003 „Perspektywa”
...biorąc do ręki ołówek, robiąc pierwszą kropkę, linię na kartce – tworzymy kompozycję.
Początki rysowania to zazwyczaj staranie się o dobre odwzorowanie linii, kształtu. Nie wiem jak Ty, ale ja kiedyś w ogóle nie patrzyłem na to, co robię, ale jak wygląda efekt końcowy. To błąd, ponieważ nawet najbardziej wygłaskana praca, z detalem równym 100k! nie zrobi efektu „Wow”, jeśli nie zaplanujemy ułożenia składowych kompozycji. Oczywiście dobra kompozycja bez warsztatu też nie jest dobra 😛
W tej części kurs rysunku online omówimy trochę szerzej kompozycję, zasady jej wykorzystania i przykłady. PEŁNO PRZYKŁADÓW! Bo zazwyczaj jest trójpodział, spirala Fibonnaciego i tyle.
Co to jest kompozycja?
Lekcja rysunku online następna 005 „Walor”
Zawsze pytamy o to w szkole rysunku – i dostajemy odpowiedź ” ułożenie elementów” co jest prawdą, ale nie całą. Po czym zmieniam pytanie – po co tworzymy kompozycję? Tworzymy ją po to, by nadać czytelności rysunkowi. Według mnie kompozycja jest czymś, co pozwala nam pokazać to, co mamy w głowie szerszemu gronu odbiorców. Pokazać to tak, by każdy przeczytał z pracy to, co chcemy i jak chcemy. Wiem – masło maślane, ale chyba wiesz, o czym mówię?
Zasady kompozycji pomagają nam tworzyć narrację na pracy i pozwalają nam kierować wzrokiem obserwatora. Pozwala nam to zaplanować, jak ktoś będzie czytał rysunek i co z niego wyczyta. Jeśli coś skopiemy, obserwator zrozumie coś totalnie innego.
Focal point/dominanta
Bez tego nie ma kompozycji, rysunku, pracy! To jest główny punkt pracy, coś, co chcesz pokazać. Jeśli jego nie określiłeś, nie możesz nawet zacząć komponować, no bo po co? To właśnie ta osoba, ta scena, ta narracja czy obiekt, będący focal pointem pracy, narzuca formę budowania elementów na kompozycji.
Przestrzeń – otwarta/zamknięta kompozycja
Dobra kompozycja ma balans, równowagę pomiędzy przestrzenią otwartą a zamkniętą. Zawsze jesteśmy ograniczeni kadrem, ramą naszej pracy, kartki, obszaru roboczego. Wszystko, co umieścimy na niej, koresponduje z całością, dlatego musimy dobrze zagrać wolną, pustą przestrzenią z tą uciętą przez koniec kadru. Wzrok będzie czytał tylko to, co jest wewnątrz, nie to, co jest na zewnątrz.
Temat naszej pracy powinien być umiejscowiony poprawnie. Kierować gdzieś wzrok, gdzie jest coś ciekawego i zamykać tam, gdzie nie ma nic do oglądania. Niby to oczywiste, ale nie każdy o tym pamięta.
Układ kompozycyjny
Mówiąc o przestrzeni i jej planowaniu, musimy wspomnieć o trójpodziale i złotym podziale. Taka kompozycja układa odgórnie elementy na pracy, tworząc automatycznie miejsce na otwartą przestrzeń czy zamknięcie kompozycji.
Spirala Fibonacciego, wyższy lvl komponowania obrazów. Wszystkie elementy ułożone są po spirali idącej do głównego punktu naszej pracy (focal pointu czy dominanty). Te linie wyznaczają nam kierunek, ale nie każą budować dokładnie takich ścieżek. Jak wyżej – widać, że jest to bardziej umowne i podświadome.
Trójpodział: dzieli nam kadr na 9 prostokątów, które wyznaczają 4 punkty na kompozycji. Zasada jest prosta – węzeł kompozycyjny wstawiamy w miejscu 1 czy 2 tych punktów. Z jednej strony mamy więcej przestrzeni, a z drugiej koniec kadru zamyka nam kompozycje.
Dominanta to nie wszystko, by ją pokazać i zbudować kompozycję musimy korzystać z linii diagonalnych, które mają ciekawe właściwości.
Linie diagonalne
To linie, po których Twój wzrok czyta prace, może to być droga, belka, drabina coś fizycznego, ale też i walor, perspektywa czy nawet światło! Rozbudowując kompozycję, staramy się kierować wzrok, w miejsca wyznaczane przez trójpodział lub do dominantę.
Dodatkowa właściwość – przecinające się linie diagonalne tworzą mocny punkt, do którego wzrok będzie dążył.
Widzisz? Teraz już wiesz, jak skierować wzrok obserwatora na punkt i go zatrzymać tam. Przynajmniej w teorii 🙂
Coś, co buduje linie to: obiekty, walor, kontrast i światło.
Walor
Obiekty już opisaliśmy, teraz czas na walor. Rysując ołówkiem, możemy z waloru stworzyć linię.
Czemu tak? Po pierwsze: zazwyczaj nie masz na egzaminie tyle czasu, by wymuskać cały rysunek idealnie. Stąd tworzymy przekątną, gdzie kładziemy głębię i walor, a im dalej idziemy od linii, tym bardziej wchodzimy w biel kartki, szkic. Po drugie, co najważniejsze – nie tracimy czasu na upiększanie szkicu w nieskończoność. Podstawy rysunku ćwiczysz w pierwszych minutach, a nie po drugiej godzinie rysowania jednej pracy. Lepiej wykonać 4 prace kompozycyjne w 2 godziny, niż jedną. Więcej błędów, to więcej możliwości do nauczenia się czegoś nowego i rozwinięcia Twoich umiejętności jeszcze bardziej.
Kontrast
Kontrast w rysunku/malarstwie ma dwie właściwości. Przyciąga uwagę do pracy (jak i ilość detalu) oraz dzięki niemu tworzymy głębię na rysunku.
Zobacz przykład:
Mocny – wow!
Najlepszy przykład efektu głębi to powietrze i obiekty w nim.
Ba! Kontrast daje nam możliwość przejaskrawiania efektów. W przypadku martwej natury mamy małe odległości, a jednak… możemy dobitnie pokazać przestrzeń na pracy i jej planach.
Światło
Zobacz jaki mocny kierunek buduje światło na tej pracy:
Trzeba było zamknąć kompozycje z prawej strony za pomocą konaru, by wzrok nie wyleciał do światła!
Ciekawie grając światłem i kierunkami, też możesz zmienić tor czytania pracy.
Ciężkość
Inna ważna rzecz na pracy to ciężkość waloru powinna się równoważyć, być w takiej samej ilości po obu stronach.
Czego nie robić w kompozycji!
- ucinać głównych elementów na pracy
- planować ważnych elementów blisko krawędzi
- wszędzie dawać takiego samego kontrastu
- dawać detalu wszędzie!
Co może pomóc w kompozycji:
- ćwiczenie thumbnails
- badanie kompozycji u mistrzów i kopiowanie ich
- Linie diagonalne, gotowe układy
Przykłady gotowych linii diagonalnych, na których możesz oprzeć cały rysunek. Oczywiście tego jest więcej, internety mają sporo ciekawych rzeczy 😛
Podsumowując
Zasad komponowania jest pełno, ale nie byłoby sztuki, gdyby ich nie łamano! Jeśli znasz podstawy, masz warsztat – możesz łamać wszystko i zmieniać zasady. Każdy zauważy wtedy, że jest to przemyślany zabieg, a nie wypadek przy pracy. Staraj się eksperymentować z liniami, przestrzenią i poznawać nowe układy, badać czemu coś Ci się bardziej podoba, a coś mniej.
Kompozycja w rysunku jest czymś ogólnie pomocnym. Ostatnio w radio słyszałem, że każdego powinniśmy uczyć kompozycji w rysunku. To uczy wyczucia ładu, porządku i estetyki, a najłatwiej jest właśnie to wchłonąć poprzez rysowanie.
Jeśli Ci się spodobało, a chcesz więcej materiału, np. rysunek krok po kroku wykonany przez nas, zapisz się do newslettera, wyślemy ci dodatkowe pdf-y.
Przy okazji, poczytaj o:
Co trzeba umieć, idąc na egzamin na studia architektury.
7 zadań z rysunku, do ćwiczenia w szkicowniku.
20 architektów, których musisz znać przed egzaminem na architekturę.
SaveSave
34 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] Zazwyczaj co jest nie tak z walorem, to odcień każdego elementu i całości rysunku. Wygląda to tak, że wszystkie elementy mają ten sam walor lub różni się on bardzo słabo. Kolejna rzecz – plany, nie czuć przestrzeni, poprzez złe budowanie kontrastów ( o czym pisałem w KRO 004 Kompozycja ). […]
[…] Więcej o kadrowaniu i kompozycji w Kurs rysunku online 004: Kompozycja […]
[…] ćwiczeń z rysunku: Prosta kreska KRO 001, Martwa natura KRO 002, Perspektywa KRO 003, Kompozycja KRO 004, Walor KRO 005, Ćwiczenia w szkicowniku KRO […]
[…] KRO 004 – Kompozycja […]
[…] Lekcja rysunku online następna 004 „Kompozycja” […]
[…] kompozycji […]
[…] postaci jak dłonie i stopy. W trakcie egzaminu specjalistycznego istotna jest kreatywność, kadrowanie, umiejętność narracji obrazem ( a więc upewnij się, że umiesz stworzyć storyboard – […]
[…] kompozycji […]
[…] pomyśleć by mieć ciemne i kontrastowe prace, które z daleka rzucają się w […]
[…] zasad kompozycji, […]
[…] zasad kompozycji, […]
[…] KRO4 – Kompozycja […]
[…] KRO4 – Kompozycja […]
[…] KRO4 – Kompozycja […]
[…] z postacią czy może tylko z rysunkiem z wyobraźni. Jedno jest pewne – umiejętności komponowania w rysunku są tu niezbędne. Wyraźnie widać, że egzaminatorom zależy na tym, aby ich studenci […]
[…] Tematyka tych egzaminów z rysunku jest różnorodna. Ostatnio coraz częściej pojawiają się zadania opisowe i zaczęto w nich zwracać trochę większą uwagę na światłocień, pomysł i projekt. Rzadko kiedy pojawiły się zadania typowo sprawdzające warsztat kandydatów (zdania dotyczące rysowania jednego przedmiotu z kilku perspektyw)- raczej dotyczą one rysowanie z wyobraźni lub projektowania kompozycji. […]
[…] Opis szczegółowy komponowania, kompozycji tutaj. […]
[…] Trzeba nauczyć się z niego korzystać. Jakie są podstawy w rysunku i jak tworzyć poprawne kompozycje. W szkole rysunku tłumaczymy wszystkie rzeczy potrzebne na architekturę na egzamin oraz […]
[…] Kompozycja w tym przypadku wyjdzie koszmarnie! Całe sześciany i co, połowa kartki świeci pustkami. Tak daliby wam A3 format do rysowania, a nie A1. Tutaj więcej o kompozycji. […]
[…] Focal Point – inaczej dominanta, najważniejszy punkt na pracy, ten, który artysta chciałby pokazać obserwującym. Nie zawsze jest ogromny, na całą kompozycję. Czasem potrafi być mikroskopijny, ale dzięki kompozycji widoczny! Więcej o nim w artykule o kompozycji. […]
[…] Tematyka tych egzaminów z rysunku jest różnorodna. Ostatnio coraz częściej pojawiają się zadania opisowe i zaczęto w nich zwracać trochę większą uwagę na światłocień, pomysł i projekt. Rzadko kiedy pojawiły się zadania typowo sprawdzające warsztat kandydatów (zdania dotyczące rysowania jednego przedmiotu z kilku perspektyw)- raczej dotyczą one rysowanie z wyobraźni lub projektowania kompozycji. […]
[…] Kompozycja […]
[…] Trochę opisu o kompozycji znajdziesz tutaj KLIK. […]
[…] Kompozycja – wszystko co powinieneś wiedzieć o układaniu elementów i nie tylko! […]
[…] KRO4 – Kompozycja […]
[…] KRO4 – Kompozycja […]
[…] proporcje elementów, materiał z jakiego są wykonane oraz światłocień. Jeżeli chcesz kompozycję możesz dopełnić draperią„. Druga część – rysunek z wyobraźni – jest już […]
[…] Kompozycja – kurs rysunku online, wszystko o komponowaniu! […]
[…] zobacz kurs rysunku. Dla przypomnienia, wytłumaczenia części podstawowych w tworzeniu jak; kompozycja, perspektywa, walor […]
[…] 4.Nauka rysunku od kompozycji […]
[…] pomyśleć by mieć ciemne i kontrastowe prace, które z daleka rzucają się w […]
[…] Na pewno spotkacie się też z zadaniem dotyczącym budowania kompozycji: […]
[…] nie rysujesz, jakąkolwiek techniką się nie posługujesz, jakikolwiek temat musisz podjąć, kompozycja zawsze będzie podstawą, każdej twojej pracy. Musisz nauczyć się, jak prowadzić wzrok osoby obserwującej twój obraz. […]
[…] umiejętne zakomponowanie obszaru kartki […]