Grafika cieszy się w ostatnich latach ogromną popularnością wśród kierunków na uczelniach artystycznych. Jak wygląda studiowanie tego kierunku na Gdańskiej uczelni PJATK (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych)? Czego się spodziewać?
Wpis powstał we współpracy z Michałem Nalewajko, studentem PJATK.
Jak możemy dowiedzieć się już po samej nazwie, student znajdzie tu zajęcia w zakresie grafiki komputerowej, ale nie jest to jedyna oferta PJATK. Grafika na PJATK istnieje jednocześnie pod nazwą „Sztuka Nowych Mediów”. Profil ten łączy naukę komunikacji wizualnej, wrażliwości artystycznej z korzystaniem z technologii.
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych – jak wyglądają zajęcia na tej uczelni?
Program Akademii skupia się na formach komunikacji wizualnej i stawia przede wszystkim na połączenie technologii cyfrowych z warsztatem tradycyjnym. Prowadzone zajęcia dotyczą między innymi:
- nauki animacji,
- projektowania 3D,
- programów graficznych,
- warsztatu (graficznego, rysunkowego, fotograficznego, malarskiego, oraz komputerowego).
Pierwsza połowa studiów obejmuje wiedzę ogólną, a dopiero w drugiej części następuje wybranie specjalizacji. Student ma dostęp do wielu potrzebnych przy projektach urządzeń. Są to, między innymi:
- uczelniane aparaty,
- lampy,
- tablety,
- komputery,
- drukarki.
Sprzęty można wykorzystywać również poza godzinami zajęć.
Organizacja zajęć na grafice na PJATK
Wykłady
Zarówno dobieralne, jak i obowiązkowe, bardzo się od siebie różnią – wszystko zależy jednak od prowadzącego. Na PJATK znajdziesz dwa wykłady charakterystyczne:
- Historia Kultury Japonii,
- Estetyka Sztuki Japonii.
Obowiązkowym wykładem z największą liczbą godzin jest Historia Sztuki. Zajęcia te są dokładnie zorganizowane i prowadzone rzetelnie według sylabusu, dzięki czemu w trakcie sesji student nie musi obawiać się pytań wychodzących poza temat.
Zajęcia projektowe
Nad nimi spędzisz najwięcej czasu, przygotuj się więc na napięty grafik. Samodyscyplina jest wręcz niezbędna ze względu na to, że projekty często ciągną się przez cały semestr. Prace najlepiej jest wykonywać na bieżąco, ponieważ w trakcie sesji może być już za późno. Przedmioty obowiązkowe mają tutaj wręcz skrajne charaktery – chociaż szybko okazuje się, że umiejętności na nich zebrane zbiorowo się uzupełniają. Niektóre projekty wręcz narzucają łączenie form tradycyjnych z cyfrowymi. Na tym kierunku często zdarza się, że rano korzystasz z prasy drukarskiej, a popołudniu projektujesz w 3D. Poniżej zamieszczam listę przedmiotów obowiązkowych z pierwszych trzech semestrów, a pod listą znajdziesz ich omówienie:
- Rysunek i Malarstwo,
- Liternictwo i Typografia,
- Kaligrafia,
- Rzeźba,
- Struktury Wizualne,
- Fotografia,
- Podstawy Języka Wizualnego i Kompozycji,
- Informatyczne Warsztaty Narzędziowe,
- Projektowanie Graficzne,
- Wprowadzenie do Modelowania 3D,
- Grafika Artystyczna,
- Animacja i Realizacja Obrazu Filmowego,
- Lektoraty językowe,
- Wychowanie Fizyczne.
Rysunek i malarstwo
Martwa natura, modele, a czasem nawet kolaż. Zajęcia te trwają najdłużej ze wszystkich. Zazwyczaj realizowaliśmy jedną pracę na zajęcia. W połowie semestru obrazy poddawane były krytyce, a na zakończenie semestru, odbywało się grupowe zaliczenie. Atmosfera oraz tematyka projektów jest na tym przedmiocie bardzo zależna od prowadzącego. Materiały na zajęcia można kupić w jednym ze sklepów plastycznych w Gdańsku.
Liternictwo i typografia
Nauka formatowania tekstu, dobierania odpowiedniego kroju pisma i czcionki – rzeczy niezbędne do tworzenia plakatów czy ulotek. Korekta na tych zajęciach trwała długo, ale była bardzo wartościowa. Znajdziesz tutaj projekty, które przygotowują Cię bezpośrednio do pracy grafika.
Kaligrafia
Podczas tych zajęć zapoznasz się z podstawami kaligrafii europejskiej, arabskiej oraz japońskiej. Ćwiczenia prowadzone są wraz z dawką kontekstu historycznego i kulturowego. Jest to ciekawy i rzetelnie zorganizowany przedmiot.
Rzeźba
Brakuje specjalistycznej pracowni rzeźbiarskiej, ale nie jest ona tutaj w wielu przypadkach potrzebna. Po kilku obowiązkowych projektach ćwiczeniowych na żywo, za zgodą profesora, większość uczniów decyduje się rzeźbić w 3D.
Struktury wizualne
Każda praca wizualna posiada swoją strukturę. Na tych zajęciach student uczy się tworzenia i kompozycji struktury. Prace mogą być przestrzenne lub płaskie, ruchome albo statyczne. Student może tworzyć tutaj wszystko, komputerowo bądź fizycznie. Zajęcia mają charakter multimedialny.
Fotografia
Zapoznanie z podstawami fotografii. Nauka obsługi aparatu oraz edycji zdjęć. Tematyka projektów zaliczeniowych pozwala na wszelaką interpretację. Studenci mają darmowy dostęp do aparatów oraz innego sprzętu w pracowni fotograficznej.
Podstawy języka wizualnego i kompozycji
Proste zadania skupione na poszczególnych elementach kompozycji i języka wizualnego – dowiesz się tutaj wiele na temat fundamentalnych zasad, które pomogą Ci w późniejszych projektach.
Informatyczne warsztaty narzędziowe
Teoretycznie, przedmiot ten ma nauczyć studenta umiejętnie i szybko korzystać z najczęściej używanych programów Adobe. W praktyce, zadania zaliczeniowe polegają na odtworzeniu pliku z grafiką praktycznie 1 do 1. Niestety zajęcia te są długie i mozolne. Często bardziej przypominały podążanie za tutorialem, aniżeli prawdziwą naukę.
Projektowanie graficzne
Zajęcia, na których dobrze zapoznasz się z grafiką wektorową i wartością czytelnego przekazu. Pierwsze zadania pozwoliły nam dobrze zapoznać się z wektorami. Później pojawiły się bardziej skomplikowane projekty, które polegały np. na projektowaniu logotypów lub tworzeniu plakatów. Na tym przedmiocie ważna jest duża ilość pomysłów i otwartość na zmiany – odradzam przywiązywania się tutaj do swojego projektu. Praktycznie całe zajęcia były poświęcane korektom. Korekty uczą studentów argumentować swoje projekty, co jest niesamowicie przydatne podczas obrony dyplomu oraz pracy w branży.
Wprowadzenie do modelowania 3D
Nauka obsługi darmowego programu 3D Blender. Na zajęciach zapoznasz się z kompletnymi podstawami modelowania, które ułatwią późniejsze wykonanie trudniejszych projektów oraz animacji 3D.
Grafika artystyczna
Zajęcia ćwiczeniowe w pracowni drukarskiej – odbitki, linoryty i miedzioryty. Student ma tutaj często wolną rękę podczas wybierania tematyki swojej pracy. Najważniejsze jest, aby na zaliczeniu pojawiły się gotowe odbitki.
Animacja i realizacja obrazu filmowego
Zapoznanie się z programami edycji wideo oraz podstawami animacji 2D. Niektórzy studenci tworzyli w tej pracowni animacje z użyciem swoich projektów z innych zajęć. Tematyka projektów zależy tutaj od prowadzącego.
Lektoraty językowe
Są to zajęcia podobne do licealnych. Plusem jest to, że uczone słownictwo często skupia się na zagadnieniach związanych ze sztuką lub technologią, czy nawet marketingiem.
Wychowanie fizyczne
Niestety ze względu na rozmiar uczelni, te zajęcia prowadzone są na terenie innych placównek. Oczywiście możliwa jest realizacja godzin we własnym zakresie, np. na siłowni.
Studia na PJATK a rynek pracy
Rozmawiając z wykładowcami szybko można zrozumieć, że nie chodzi im tylko o wizję artysty. PJATK stawia na wartość rynkową i przygotowuje do pracy w różnych sektorach. Studentom wpajane jest, jak bardzo ważna jest umiejętność komunikacji z odbiorcą. Wiele zadań wykonanych w ramach zajęć na tej uczelni nadaje się bezpośrednio do portfolio. Takie podejście może wiązać się z porzucaniem projektów tworzonych czysto z pasji, na korzyść tych bardziej opłacalnych. Niefortunnie dla studentów Grafiki, uczelnia jako priorytetową traktuje informatykę. Akademickie Biuro Karier PJATK skupia się przede wszystkim na ofertach dla informatyków. Wsparcie dotyczące praktyk oraz zawodu to sprawa mocno rozwojowa.
Kadra i atmosfera na PJATK
Wykładowcy chętnie wchodzą w interakcję ze studentami, udzielają odpowiedzi na pytania, a większość wykładowców podchodzi do studenta na poważnie. Kontakt z prowadzącymi zajęcia jest bardzo bezpośredni, na żywo oraz mailowo – większość prowadzących szybko odpowiada na wiadomości uczniów. Kadra stawia przede wszystkim na wiedzę praktyczną, dowiesz się od nich jak w czytelny sposób przedstawić swoją ideę w rzeczywistości. Konsultacje uczą komunikacji – co może niezmiernie pomóc w dalszej pracy w zawodzie. Często spotykaną postawą wykładowców jest niewielkie zainteresowanie postępem zdolności technicznych studenta. Nie trzeba wykazać się wielką poprawą umiejętności, aby zostać przepuszczonym na kolejny semestr.
Opłaty i wydatki na PJATK
Wypowiadając się na temat uczelni prywatnej, nie da się zignorować kwestii czesnego. Opłaty miesięczne są dosyć spore i mogą podlegać zmianom, co zmusza wielu studentów do podjęcia pracy w trakcie studiów dziennych. Mało tego, część naszego budżetu wydajemy na materiały oraz druki. Tego typu wydatki podczas sesji są naprawdę wysokie, nie daj się zaskoczyć.
Dla kogo odpowiednia jest ta uczelnia?
PJATK to nietypowa uczelnia, która wypada nieortodoksyjnie na tle innych uczelni artystycznych w Polsce. Program studiów graficznych stawia przede wszystkim na nowoczesność. Znajdziesz tu wiele osób z pasją do gier, animacji i projektowania interakcji. Na PJATK wybiera się co roku również wielu uczniów Edukreski w Gdańsku. Jeżeli jesteś osobą, która interesuję się sztuką, szczególnie w kontekście technologicznym, ta uczelnia może być w sam raz dla ciebie.