Kurs malarstwa online - 1 lekcja podstaw malarstwa.

Podstawy malarstwa tradycyjnego w 8 krokach | KMO-01

Chcąc nauczyć się malować poza podstawami malarstwa, warto w pierwszej kolejności zadbać o wybór właściwych farb i pędzli. Najczęściej poleca się akryle, ponieważ szybko schną (niestety ciężko się spierają, więc do malowania koniecznie potrzeby jest fartuch lub gorsza koszula). Jeśli chodzi o pędzle, to potrzebny będzie jeden duży, gruby do gruntowania i nakładania pierwszych warstw farby, ze dwa mniejsze, np. okrągły i płaski, oraz jeden mały do detalu.

Jakie pędzle są najlepsze do malarstwa? Wszystkie rodzaje + opis.

Stawiając pierwsze kroki w malarskim świecie, warto zamiast płótna czy kartki kupić sobie karton o grubości 2,3 lub 5 milimetrów, na pewno spełni swoją rolę. Format B1 2mm, kosztuje ok. 4-6 pln w plastycznym sklepie.

Kartka papieru jest stanowczo odradzana, ponieważ gnie się mocno pod wpływem wody, a płótno to spory wydatek. Oczywiście jest szansa, że jesteś drugim Salvadorem Dali i kilkadziesiąt złotych wydane na płótno okaże się świetną inwestycją, jednak zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest to, że pierwsze próby będą średnio udane i może nie warto wydawać aż tyle pieniędzy, zwłaszcza, że farby to też duży koszt. Jeśli jesteś jednak zdecydowany na zakup płótna, to często można je znaleźć w promocyjnej cenie w dużych marketach.

Pierwsze ćwiczenie do nauki – podstawy malarstwa

Jako pierwsze wykonamy bardzo proste ćwiczenie malarskie. Będziesz musiał skupić się na elementach światła i cieni. Do tego ćwiczenia przygotuj ograniczoną paletę barw, żółty, ugier (jasny żółty wpadający w brąz), brąz i odrobina czerwieni.

1.Ustawienie martwej natury i dobór kolorów, kompozycji i rodzaje cieni.

Postaw obiekt (prosty w kształcie owoc – cytryna, jabłko czy pomarańcza) na białej podstawie. Od strony cienia postaw pod kątem biały karton tak, by zaginał cień. Pamiętaj o tym, by umieścić jeden punkt światła. Czyli np. postawić lampkę nad obiektem.  Więcej niż jedno źródło światła rozbiłoby cień i sprawiło, że mogłoby być ich kilka na owocu. Można wyodrębnić trzy podstawowe sfery Światłocienia. Strefa światła pełnego (najintensywniejszy kolor cytryny), strefa cienia własnego (zacieniona część cytryny), strefa cienia rzuconego (cień cytryny odbijający się na powierzchni tła).

2. Szkic w malarstwie – czy warto robić?

Na początku przygody z malarstwem, kiedy jeszcze czujesz się niepewnie, możesz zrobić klasyczny szybki szkic. przedmiotu ( nie zapomnij o wyrysowaniu cieni!). Zamiast ołówka, polecam do tego użyć kredki akwarelowej, która rozpłynie się w czasie malowania i nie będzie przebijać spod obrazu. Kiedy już nabierzesz pewności siebie, wykonuj taki szkic farbą.

3. Malowanie od najciemniejszego miejsca.

Zacznij malować od najciemniejszej części obrazu – cienia rzuconego. W tym ćwiczeniu w ogóle nie używaj czerni. Zamiast niej użyj ciemnego brązu. Staraj się nie rozwadniać nadmiernie farby, aby kolor pozostał wyrazisty.

4. Użycie koloru w malarstwie

Wmaluj strefę cienia własnego. Użyj już jaśniejszego brązu lub ugru. Pamiętaj, żeby wyraźnie zaznaczyć granicę pomiędzy tłem, a przedmiotem. Tego samego koloru możemy użyć w tle na granicy owocu. Da to w przyszłości wrażenie przestrzenności kadru.

5. Najjaśniejsza część na martwej naturze.

Użyj żółci, aby namalować oświetloną część owocu. Najlepiej pomiń miejsce, gdzie będzie znajdować się blik świetlny, czyli najjaśniejsza część na przedmiocie, gdzie odbija się światło.

Kurs malarstwa stacjonarnie!

6. Mieszanie kolorów na palecie.

Zmieszaj na palecie kolor jasnego brązu i żółci, aby uzyskać kolor półcienia pomiędzy zaciemnioną i oświetloną częścią owocu. Kiedy go nałożysz, da on wrażenie łagodnego przejścia pomiędzy tymi partiami.

7. Nie użyj białej farby…i czarnej też nie!

Czas zamalować wszystkie części cytryny. Zmieszaj żółć z bielą. Tak, jak nie używałeś przez cały czas czerni, tak nie używaj teraz czystej bieli. Zamaluj tym kolorem bliki świetlne.

8. Wykończenie obrazu – podstawy malarstwa

Podobnym, ale nieco ciemniejszym kolorem zamaluj pozostałą część obrazu, aby zaznaczyć światło na płaszczyznach tła, i aby biel kartki nie rozpraszała twojego wzroku. Nie ma nic trudniejszego w malarstwie, niż trafienie w odpowiedni kolor, kiedy obok świeci niezamalowana płaszczyzna. Wprowadź też detal, np. zagięcia, strukturę skórki cytryny. Będzie ci do tego potrzebny mały pędzelek. W razie potrzeby, to jest to moment na ostateczne drobne poprawki. Zauważ, że umiejętne zastosowanie cieni daje bardzo realistyczny i przestrzenny efekt, nawet kiedy gama barw jest bardzo ograniczona.

Jeśli ta lekcja podstawy malarstwa się przydała – zajrzyj na: