KDP-02: Kurs digital painting – Malowanie na komputerze

Malowanie na komputerze – w sumie jak to się robi?

Wiadomo – rysowaniu jest poświęcone milion książek, publikacji i kursów, ale na sam początek Twojej przygody z digitalem spróbuj po prostu samodzielnie szkicować dokładnie to, co widzisz – posługuj się referencjami – czyli zdjęciami ludzi, obiektów, zwierząt, budynków itp. Otwieraj je sobie obok swojej pracy i zerkając na nie rysuj po prostu dokładnie to co widzisz. Wybierz średniej wielkości brush z szarym kolorem i szkicuj ile wlezie! W rysowaniu istotne jest kilka podstawowych pojęć: Kształt, Forma, Światło i Walor.

 

Poprzednia lekcja digital paintingu KDP 01 – Obsługa Photoshopa

 

  1. Kształt
    „Obrys” rzeczy, którą rysujemy – to dzięki kształtom jesteśmy w stanie rozpoznać to, co zostało przedstawione na rysunku. Każdy z nas ma w swojej głowie „katalog” kształtów części ciała, różnych przedmiotów, które nas otaczają, elementów przyrody; kształt pojawia się też w wizualnym przedstawieniu zasad perspektywy i anatomii.
  2. Forma
    To kształt wypełniony światłem i cieniem. Światłocień również przybiera różne kształty, więc wewnątrz danego kształtu mamy formę złożoną z mniejszych kształtów i tak dalej…
  3. Światło
    Wyróżniamy dwa rodzaje światła: Kierunkowe i Rozproszone. Kierunkowe pochodzi z jednego źródła, np. ze słońca lub lampy. Jest mocne, wyznacza obszar oświetlony i oddziela go od cienia. Rozproszone zaś pochodzi z wielu źródeł, np. na jednym obrazku możemy je mieć jako światło rozproszone zza chmur, jako światło odbite od podłogi. Jest słabsze niż kierunkowe. Pojawia się w obszarze cienia. Najciemniejsza część cienia to ta, w której jest najmniej światła ambientowego.
  4. Walor
    To po prostu cienie i światła na naszym rysunku. Wypełnia kształt, tworząc formę. Walor jest RELATYWNY – nie ma czegoś takiego jak po prostu ciemny/jasny kolor – coś jest ciemne tylko w porównaniu do jaśniejszych kolorów wokół. Pozornie ciemny szary na jednym obrazku może być najciemniejszym kolorem, a na innym – najjaśniejszym.

Jak stworzyć pierwszą pracę w digital paintingu?

 

Najlepiej, aby Twoja pierwsza skończona praca w digital paintingu opierała się o zdjęcie lub nawet martwą naturę, którą ułożysz obok swojego laptopa na biurku. Twórz najpierw w czerni i bieli, co bardzo ułatwi Ci pracę z walorem. Zastanów się nad tym, co znajduje się w cieniu, a co jest oświetlone. Daj sobie dużo czasu i nie próbuj niczego robić na skróty – po prostu maluj! Wiadomo, na początku Twoja praca pewnie w ogóle nie będzie Ci się podobać – ale to nie szkodzi! Im więcej czasu poświęcisz na malowanie, tym więcej doświadczenia zdobędziesz i będzie coraz łatwiej. Maluj zarówno na przybliżeniu, aby dopracować detal, jak i na oddaleniu, aby upewnić się, że cała praca (a nie tylko jej fragment) wygląda dobrze.

 

 

Czego NIE robić malując na komputerze?

Wyżej wspomniane było, aby nie robić niczego na skróty – głównie chodzi o tracing oraz próbkowanie kolorów ze zdjęć. Tracing to rysowanie na warstwie nad zdjęciem – wiele osób myśli, że może w ten sposób przeskoczyć naukę rysunku i ułatwić sobie pracę. Niestety, rysunki wykonane tą techniką wyglądają zawsze w podobny, nieatrakcyjny sposób, a ponadto autor nie rozwija w żaden sposób swojej umiejętności obserwacji malowanego obiektu/osoby i nie ćwiczy zasad konstrukcji, proporcji itp. Podobnie ma się sprawa z próbkowaniem kolorów – taka paleta barw pobrana ze zdjęcia wygląda bardzo nienaturalnie i nieciekawie, a sama „technika” nie rozwija myślenia o kolorach w malarski sposób. Plus, co najważniejsze – zarówno tracing jak i próbkowanie kolorów ze zdjęcia nie pozwala Ci na rozwinięcie własnego stylu – a o to przecież chodzi!

 

Przy okazji kursu digital paintingu, więcej podstaw tworzenia masz w KRO – kurs rysunku online.

Kurs rysunku online – KRO

Ponad to przeczytaj o:

Szkicownik – 7 zadań na 7 dni do ćwiczenia rysunku!

You may also like...