Kurs digital painting: lekcja 6

KDP-06 Kurs digital painting: Photobashing

Autor ilustracji: Tomek Chistowski

Co to jest photobashing?

Poprzednia lekcja digital painitngu -> KDP – 05

Photobashing, to technika używana powszechnie wśród matte painterów, którzy tworzą scenki będące konceptem budującym świat gry czy filmów. Jak było to omówione w Lekcji 05, każdy widoczek zaczyna się od miniaturek i szkicu – ale różnica między „tradycyjnym” digitalem a photobashingiem jest taka, że w wypadku tego drugiego w pewnym momencie przestajemy malować w kolorze i wklejamy do rysunku fragmenty fotografii, które zastępują żmudne malowanie faktur. Oczywiście to nie tak, że można wkleić zdjęcie domku na obrazie i wszystko fajnie – zdjęcia trzeba umiejętnie zmanipulować, aby wyglądały wiarygodnie w kontekście całości! Photobashing pozwala zaoszczędzić czas np. w dużych studio gier, gdzie ktoś prosi o wykonanie kilkudziesięciu projektów enviro i malowanie ich wszystkich ręcznie zajęłoby kupę czasu.

Skąd brać fotki do photobashingu?

Opcji jest wiele – pamiętaj jednak, ze prawa autorskie do zdjęć mają znaczenie; użyj np. ustawień szukania Google, aby wyszukiwać jedynie grafiki z licencją zezwalającą na komercyjne wykorzystanie. Istnieją też gotowe, Internetowe zbiory fotek; przykłady:

Zachęcam też do robienia własnych zdjęć – aparaty w telefonach oferują teraz naprawdę dużo możliwości, więc cyknij czasem parę fotek na spacerze i zapisuj je na kompie! Ponadto artyści używają też modeli 3D, które wklejają w swoje prace i malują bezpośrednio na nich – pomaga to przy rysowaniu architektury.

Jak wstawiać zdjęcia w swoje prace?

Nie wystarczy po prostu wkleić zdjęcia, wymazać jego niepotrzebnej części i ustawić mniejsze opacity. Musisz pamiętać o kluczowych sprawach, które wpływają na spójność Twojej pracy:

  • Czy zdjęcie jest w tej samej kolorystyce, co rysunek – do modyfikacji kolorów fotki można użyć Balansu kolorów (Ctrl+B), Barwy i Nasycenia oraz Krzywych. Szukaj tych wszystkich opcji w panelu Dopasowań na dole okienka Warstw. Najlepiej najpierw dopasuj fotki w czerni i bieli do czarno-białego rysunku, aby uzyskać zgodność waloru, a potem dopiero zajmij się kolorem!
  • Czy obiekty ze zdjęcia są w tej samej perspektywie, którą ustaliłeś wcześniej w pracy – wybierz narzędzie Strzałki (V), przełącz się na pożądaną warstwę i wciśnij Ctrl+T (Transform). Teraz kliknij prawym – zobaczysz opcję „Perspektywa” – użyj jej, aby dopasować (w granicach możliwości i rozsądku!) perspektywę obiektu z fotki.
  • Czy wszystko jest oświetlone z odpowiedniej strony i rzuca cień tam, gdzie trzeba – korzystaj z Kontrastu i Krzywych, nanoś walor ręcznie brushem. Możesz też użyć narzędzia Rozjaśnianie (O).
  • Czy zdjęcie jest dobrej rozdzielczości i nie tworzy brzydkiej pikselozy – zaznacz w wyszukiwaniu Google opcję Narzędzia > Rozmiar > [pożądana wielkość]. Dopilnuj, aby aparat w Twoim telefonie robił zdjęcia maksymalnej jakości. Obczaj też opcję Filtr > Szum > [Redukcja szumu] oraz [Usuwanie szumu i ziarna].
  • Czy usunęliśmy wszystko, co niepotrzebne – zostaw tylko ten fragment fotki, którego potrzebujesz. Resztę możesz np. wymazać gumką (pokombinuj z różnymi brushami gumki i zobacz, jakie da to efekty).

Co artyści zazwyczaj wstawiają z fotek?

Wszystko – ale najczęściej są to chmury, budynki, faktura trawy/gruntu/skał, wody. Niektórzy też tworzą rysunki z ogromnej ilości różnych przypadkowych zdjęć, które modyfikują, aby stworzyć zupełnie nowy obiekt – np. zbierają dużo zdjęć samochodów, traktorów i dziwnych maszyn, wycinają z nich różne elementy i składają z nich zupełnie nową rzecz!

Przykładowe etapy photobashingu: Szkic, podstawowe kolory, znalezienie galerii fotek, dopasowywanie kolorów,
wklejenie fotek w odpowiednich miejscach, dopasowywanie perspektywy/światła/itp, malowanie nad wklejonymi fotkami celem korekty