Martwa natura - Kurs rysunku online KRO002

KRO-002 Kurs rysunku online: Martwa natura

Kontynuujemy nasz darmowy kurs rysunku online martwa natura. Na pierwszej lekcji mówiliśmy o poprawnym trzymaniu ołówka. W drugiej lekcji nauczysz się jak tworzyć pierwszy szkic, jak projektować kompozycję i jak mierzyć proporcje. Nauczysz się też, jak wygląda „work flow” pracy nad rysunkiem.

Zanim przejdziemy do rysowania, układamy sobie martwą naturę, trochę materiału, prostych figur lub prostych przedmiotów. Możecie ich ustawić kilka lub nawet kilkanaście.

 Lekcja rysunku online poprzednia 001 „Prosta kreska”

 

Ułożenie martwej natury do rysowania.

Lekcja rysunku online następna 003 „Perspektywa”

 

Wprowadzenie do rysowania na sztaludze – kurs rysunku online 002 !

 

1. Kompozycja

Złoty trójpodział to podstawa technika komponowania obrazu. Polega na tym, że dzielimy zarówno długość, jak i szerokość kartki, na której rysujemy, na trzy równe część. Miejsca, w których narysowane przez nas linie przecinają się będą naszymi magicznymi punktami. W jednym lub dwóch z tych punktów umieszczamy centralny element kompozycji –  Focal Point. Jak opanujesz tak zaprojektowany rysunek, będziesz w stanie eksperymentować z innymi typami kompozycji.

 

Trójpodział, komponowanie.

Trójpodział znamy z telefonów, aparatów i spirali Fibonacciego.

Umieszczając główny element pracy, temat w jeden lub dwa z 4 punktów – otrzymujemy stabilną kompozycję, która z jednej strony jest zamknięta i z drugiej otwarta.

 

2.Szkic

Format A5, 5 min, max.10min!

Szkic ma być szybki, mniej dokładny i poglądowy jedynie. Nie ma być dziełem dla was, dla babci, dla mamy, tylko punktem odniesienia do tego, co będziemy mieli zrobić z dużym formatem, kompozycją. Oszczędźmy czasu i chęci na detal, ładnie wyrysowane elementy na rzecz dzikiej kreski i barbarzyńskiego waloru! A nuż spodoba nam się ta krecha?

 

Szkice wstępne, kompozycja do martwej natury.

Więcej o kadrowaniu i kompozycji w Kurs rysunku online 004: Kompozycja

 

3. Propocje B2 format

Przypominam o poprawnym trzymaniu ołówka 😛

Zaczynamy szkicować na dużym formacie, ale najpierw…

 

Odmierzanie propocji za pomocą ołówka i dłoni.

MIERZYMY!  Jeżeli widzieliście na filmach ludzi z wyciągniętymi rękoma z ołówkiem czy pędzlem, to jest to ściąganie proporcji z natury. Od czubka ołówka do kciuka mierzymy jakiś element ( drewniany klocek ) i odmierzamy w jego wymiarach wysokość naszej kompozycji, którą założyliśmy w szkicu kompozycyjnym.

Patrzymy, ile tego mamy w pionie, poziomie i potem nanosimy podział na duży format (B2).

 

Zawsze zostawiam trochę więcej miejsca, przestrzeni na górze i dole, bo odmierzanie ołówkiem nigdy nie jest idealne. Dając trochę więcej przestrzeni, zostawiamy sobie rezerwę, która nie niszczy kompozycji jak. np. element wychodzący za kartkę, bo się nie zmieścił, a powinien.

 

Mierzenie proporcji, skalowanie rysunku martwej natury.

 

Czemu A i B? 

Na żywo, z ołówka łapiemy proporcje, zależności w wielkości A. Na kartce powiększamy to lub zmniejszamy, więc B. Proporcje jednak pozostają te same.

Jest podziałka, teraz łatwo wpiszemy wszystkie rzeczy z martwej natury.

 

Rysunek krok po kroku 1

Mierzymy wszystko! WSZYSTKO! Rysujemy ołówkiem 2B, delikatnie po kartce, szkicową kreską. Linia nie jest niczym naturalnym, nie widzimy przecież ludzi narysowanych kreską, tylko krawędzi. Dlatego ta kreska, linearka zniknie w walorze później.

 

Rysunek krok po kroku 1 – martwa natura.

UWAGA! Od tej pory wszystko mierzymy w konewkach czy czymś tam, co pierwsze narysowaliśmy. Niwelujemy błędy pomiarowe i mierzymy odległości, wysokości elementów czy odległości od nich w konewkach. Wtedy wszystko powinno być równo narysowane, tak jak to widzimy na martwej naturze.

 

HINT! Rysując jakieś skosy czy elementy w perspektywie, graniastosłupy – przystawmy ołówek do krawędzi danego elementu i potem odłóżmy na kartce. Powinien być ten sam. Pomaga to narysować perspektywę, nawet jeśli jeszcze jej nie znamy.
Rysunkowa wskazowka – martwa natura.

 

Rysunek krok po kroku 2

Tam gdzie widzimy cienie, tło – dajemy wrażliwą kreskę, która podkreśla moment i nadaje trochę kontrastu. Tam gdzie jest tych linii więcej, później powstanie najmocniejsza głębia. Taki zabieg stosujemy tylko w części focal pointu, nie wszędzie. Idziemy ideą rysowania w ilości i szybkości, a nie upiększania rysunku przez 10 godzin. Dajemy sobie maksymalnie 90 min i kończymy pracę rysunkową, zaczynamy kolejną, poprawiając poprzednie błędy.

 

Rysunek krok po kroku 2 – martwa natura.

 

Rysunek krok po kroku 3

Krok dalej – walor wstępny. Narzucamy dalej ołówkiem 2B, delikatny szraf, który wyłoni nam plany. Wszystko, co jest za pierwszym planem, czyli klockiem – zostaje zaszrafowane.  Efekt? Kontrast jest największy między tłem, a klockiem, co sprawi, że ten od razu będzie widoczny. Optycznie oddalając tło, przybliżamy najważniejsze elementy.

Rysując warstwowo, mamy możliwość analizowania obrazu i poprawiania go. Każda warstwa waloru wyłania nam więcej elementów, spinając całość kontrastu na pracy.

 

UWAGA! Jeśli walor będzie podobny na całej pracy, stanie się ona płaska, nudna, szara! Warto zostawić najwięcej głębi i bieli na 1 planie, na focal poincie, dominancie. 

 

Rysunek krok po kroku 3 – martwa natura.

 

Rysunek krok po kroku 4

Poniżej mamy już 3, 4, 5 warstwę waloru. Dalej nie mamy detalu! Wchodzimy w ołówek 4B lub 6B.

 

Od ogółu do szczegółu!

 

Rysunek krok po kroku 4 – martwa natura.

 

Rysunek krok po kroku 5

Rozwijamy walor, dodajemy cieńszy szraf, który buduje trochę detalu.

 

Rysunek krok po kroku 5 – martwa natura.

 

Rysunek krok po kroku 6

Ostatnim smaczkiem na pracy jest detal. Dodawanie kreski pokazującej fakturę, materiał. Nie jest to jednak wymagane, bo praca z daleka już dobrze wygląda, a detal trochę marnuje czas. Jeśli wszystko do tej pory było dobrze narysowane: kompozycja, proporcje, perspektywa, walor – to praca się spina, jest spoko 🙂

 

Rysunek krok po kroku 6 detal – martwa natura.

Jeśli nie wiesz dokładnie jak cieniować, nakładać walor – przeczytaj Kurs rysunku online 005: Walor.

 

Kilka przykładów rysunku martwej natury:

 

Jeśli coś za słabo wytłumaczyliśmy, chcielibyście więcej? Piszcie w komentarzu do tego kursu rysunku online.

KRO-003 Kurs rysunku online: Perspektywa

 

Polecamy poczytać też :

 

 



 

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave