Rysujesz parę godzin, nakładasz szarości, używasz ołówka 2b, 4b, 6b… 8b! A praca dalej jest szara, brudna i nieciekawa? Problem tkwi w walorze, którym budujemy bryły, w relacji między obiektami i sposobie tworzenia kontrastu.
Lekcja rysunku online poprzednia 004 „Kompozycja”
Sam w sobie walor jest czymś prostym, czyli odcieniami szarości. Jednak jego funkcja i wrażenia, które można dzięki niemu uzyskać, są bardziej skomplikowane.
Kurs rysunku: walor
Często to, co jest nie tak z walorem, to odcień każdego elementu i całości rysunku. Wygląda to tak, że wszystkie elementy mają ten sam walor lub bardzo słabo się on wyróżnia. Kolejna rzecz to plany. Jeżeli kontrasty nie zostaną dobrze zbudowanie, to nie będzie widać w pracy wrażenia przestrzeni (o czym pisałem w KRO 004: Kompozycja).
Pierwsze, co należałoby zrobić, to nałożyć walor na plany, aby ułatwić sobie budowanie przestrzeni i kontrastów (Opisane tutaj, przy rysowaniu martwej natury KRO 002)
Schematycznie opisane tutaj. Wydobywanie planów poprzez walor.
Robiąc szkic, nakładamy pierwszą warstwę waloru, która odróżni nam plan pierwszy od reszty. Ten krok w rysunku/malarstwie powoduje, że kontrast największy będzie tylko i wyłącznie na pierwszym planie z uwagi na biel, a wszystko, co poszło do tyłu, już ma mniejszą skalę szarości.
Wszystko jest teraz uporządkowane i czytelne, więcprzechodzimy do cieni.
WAŻNE! Wszystko jest gradientem, przejściem tonalnym. Nic nie jest jednakowo szare, kolorowe.
Dodam w tym miejscu, że walor można przedstawić na 10 stopniowej skali. Największy kontrast uzyskujemy pomiędzy wartością 0 a 9.
Jeśli chcesz zbudować gradient na elemencie, musi on się zgadzać z kierunkiem światła. Elementy oświetlone oczywiście byłyby jaśniejsze. Kontrast wtedy nie może być duży. Zazwyczaj różni się jedynie o kilka tonów: 2, 3, może 4. Im obiekt jaśniejszy, tym przejście tonalne jest delikatniejsze, im ciemniejszy tym większe (ale bez przesady!).
Lekcja rysunku online następna 006 „Zadania, ćwiczenia w szkicowniku”
Dopiero teraz możesz przejść do cieniowania i nakładania detalu. Powyższe kroki poprawiają walor na całej pracy i trzymają go do samego końca.
PAMIĘTAJ! Rysuj od ogółu do szczegółu…
Cienie pokazują zależności między obiektami. Dlatego, gdy coś rysujesz, musisz uważać na walor. Powinien zgrywać się z całością rysunku, a także być przemyślany na każdym obiekcie z osobna.
Przy okazji tego tematu poruszę sposób cieniowania, bo ten też wchodzi w skład walorowania.
Na obiektach odróżnić możemy:
- walor bazowy/podstawowy – półtony
- cień główny obiektu
- światło
- blik – refleks
- odbite światło na obiekcie
- cień rzucony
- cień cienia! najciemniejsze miejsce (patrz obrazek na dole)
Cenne uwagi odnośnie waloru:
- Od ogółu do szczegółu, czyli nakładamy walor warstwami od delikatnego do mocniejszego
- walor, cienie muszą być gradientowane na rysunku
- każdy obiekt innego koloru ma inną skalę szarości
Bardzo ciekawie pokazuje to Stan Prokopenko.
KRO-006 Kurs rysunku online: Zadania i szkicownik
Zainteresował cię nasz kurs rysunku i walor? Czytaj dalej:
Architektura w Danii, bez egzaminu wstępnego?
21 comments
Comments are closed.