Kurs Digital Painting: lekcja 7

KDP-07 Kurs digital painting: Jak namalować twarz

Jak namalować twarz?

Poprzednia lekcja digital paintingu – KDP 06

Malowanie ludzkiej twarzy to nie lada problem i jedna z podstawowych rzeczy uczonych na kursach rysunku. W digitalu musimy posiadać i tak podstawy z rysunku klasycznego, więc trzeba po prostu pomachać trochę ołówkiem w szkicowniku (no dobra, nie trochę – dużo) i z czasem konstrukcja twarzy będzie szła nam coraz lepiej. Każdy popularny artysta-digitalowiec ma swój bardzo charakterystyczny styl malowania ryjków – nie martw się, im więcej ich namalujesz, tym większego charakteru i oryginalności nabierze Twoja kreska! Klasykiem, jeśli chodzi o szkołę rysunku człowieka, jest książka Andrewa Loomisa – Figure Drawing for all it’s Worth. Pobierz zalinkowanego pdf-a i do roboty!

Konstrukcja głowy

Pomocna jest tu metoda opracowania właśnie przez Andrewa Loomisa, w której sprowadza on głowę do kuli ze ściętymi „plasterkami” po bokach. „Plasterek” pokazuje, w jakiej perspektywie jest głowa. Proces wytłumaczony jest krok po kroku we wspomnianej powyżej książce.

Szkicuj prostym, „konkretnym” brushem, wybierz neutralny kolor (szary, niebieski) i skup się najpierw na dobrym skonstruowaniu czaszki zanim przejdziesz do detalu. Nie przyciskaj piórka zbyt mocno, nie wymazuj co chwilę swojego rysunku, nie rysuj za pomocą miliona małych kresek – stawiaj pewne, długie linie. Pomagaj sobie strzałką (V) – obracaj, powiększaj i zmniejszaj swój szkic!

  1. Narysuj owal (kulę) symbolizujący czaszkę.
  2. W środku narysuj mniejszy owal, który odpowiada bocznej części głowy (ucha i skroni) – pokazuje on, w jakiej perspektywie jest głowa i zależnie od tej perspektywy owal ten zwęża się lub rozszerza. Jego wysokość to około 2/3 wysokości całej kuli.
  3. Narysuj przez środek tego kółka linię, która odpowiada linii łączącej górny czubek ucha i koniec brwi postaci – czyli zależy to od tego, czy postać patrzy w górę czy w dół.
  4. Przedłuż tę linię na całą szerokość kuli, „owijając” ją wokół. Ta cała linia wyznacza nam brwi postaci.
  5. Przerysuj dokładnie tę samą linię niżej – o 1/3 wysokości całej kuli niżej. Powstała odległość pomiędzy liniami to miejsce na nos postaci.
  6. Odłóż o tę samą odległość w dół kreskę – to dolna krawędź brody.
  7. Narysuj w mniejszym owalu pionową linię przez jego rzeczywisty środek. Wyznaczy ona miejsce, gdzie zaczyna się żuchwa.
  8. Narysuj pionową linię, tym razem przez rzeczywisty środek całej kuli – wyznaczy ona, jak przebiega nos i środek ust.
  9. Dokończ rysunek łącząc brodę z kulą poprzez zarys żuchwy. Pamiętaj, aby górną kulę „ściąć” (spłaszczyć) również lekko z boku – pamiętaj, w tym modelu kula jest ścięta po bokach „plasterkami” – czaszka to nie jest idealna kula!

Twarz w digitalu – jak malować?

Zacznij od naszkicowania bryły głowy w perspektywie. Na bryłę nanieś szkic brwi, oczu, nosa, ust i uszu. Następnie pod szkic nanieś bazowy kolor skóry – niech będzie on w średnim walorze (średnio ciemny) tak, abyś mógł na tym kolorze wydobyć zarówno cienie, jak i światła. Dopasowuj na bieżąco kolor za pomocą balansu koloru (Ctrl+B). Koniecznie pamiętaj o malowaniu dużym brushem. Pamiętaj, że wszystkie elementy twarzy to bryły przestrzenne – akcentuj to w sposobie swojego malowania. BARDZO WAŻNE: wprowadź zróżnicowanie kolorów w twarzy – zauważ, że na twarzy pojawiają się odcienie czerwieni, niebieskiego, fioletu, żółci, pomarańczu. Możesz nawet „przesadzić” z nasyceniem, aby uzyskać ciekawy efekt. Pamiętaj też o zachowaniu balansu między miękkimi (policzki, czoło…) krawędziami i twardymi (nos, oczy, usta) krawędziami.

Przy okazji przyda Ci się lekcja o anatomii z KRO: