KRO-019 Kurs rysunku online: Jak narysować człowieka

Po dziesiątkach, setkach nudnych kartek studium anatomii przychodzi pora na narysowanie postaci w całości. Takiej całości w formacie B2 lub B1. W końcu będziesz mógł dziubać jedną pracę kilka godzin. Wykończysz, wypieścisz i będzie ładnie.

Krok 1 – Rysowanie postaci

Zmierz france! Jak tłumaczyłem w KRO 002, musisz zmierzyć modelkę/a na wysokość w jego głowach. Na szerokość też. W ten sposób będziesz mógł stworzyć poglądowy grid/siatka do wpisywania postaci, która ma x głów wysokości na x głów szerokości.  Pozwoli Tobie to dobrze zakomponować całą sylwetkę postaci na kartce.

Polecam zrobić szkic 5-10 minutowy, by sprawdzić, jak będzie Ci się rysować całą postać.

Postać na rysunku nie może:
  • wystawać za kadr, nie mieścić się na kartce
  • być za mała, zajmować połowę lub mniej strony
  • fruwać w powietrzu lub dotykać krawędzi kartki częścią ciała

Krok 2 – Rysowanie postaci

Gdy stworzysz już plan na postać i kompozycje, narysuj kręgosłup tak, jak układa się naturalnie – krzywą linią. Potem zaplanuj ręce i nogi.

Krok 3 – Rysowanie brył

Postać zaczynamy rysować od zaznaczenia bryły odpowiadającej:
  • głowie
  • klatce piersiowej
  • biodrom
  • udom
  • łydkom
  • ramionom
  • dłoniom

Wspomnę o przekrojach w przegubach!

Ten etap rysunku jest dobrym momentem, aby sprawdzić proporcje z daleka, czy aby się nie zgubiły. Gdy stoisz blisko pracy rysunkowej, oglądasz ją pod kątem, co powoduje błędy w proporcjach anatomii. Kojarzycie prace, które rysowane kredą na ziemi tylko pod pewnym kontem wyglądają realistycznie, czyli tak jakby wychodziły z ziemi albo przedstawiały wyrwę w chodniku, a oglądane z boku przypominają raczej niechlujnie rozwałkowane placki? To samo złudzenie optyczne, tylko na wiele mniejszą skalę, powstaje, gdy rysujecie na sztaludze lub przy biurku. Z bliska wszystko pięknie, a z daleka nasza modelka wygląda jak porozciągany gumiś.

Krok 4 – Rysowanie mięśni

Teraz, delikatnie i niedokładnie narysuj mięśnie. Nie staraj się ich dobrze narysować, tylko lekko zaznacz je ołówkiem. To tylko szkic. Pracę będziemy dopieszczać dopiero przy nakładania waloru warstwami.

Krok 5 – Walorowanie/cieniowanie postaci

Jak już pisaliśmy w KRO 005, nakładaj walor warstwami, powoli. Poprawiaj przy okazji wszystko tak, aby poprawnie spinało się z pozujących człowiekiem.

Odnośnie samego waloru. Mogę podać dwie wersje budowania postaci za pomocą walotu, które zazwyczaj widzę.

Walor postaci I

Nakładamy walor zaczynając od cieni. Najłatwiej i najszybciej wybić bryłę do przodu, podbijając walorem tło. O tak…

Pyk! Wyskakuje, potem wchodzimy z tego na postać, podbijamy trochę, dodajemy detal. Gotowe!

 

Walor postaci II

Narysowawszy szkic postaci, zaczynamy delikatnie machać ołówkiem, nakładając miliony kresek, walorów na kartkę. Tam, gdzie widzisz cień lub głębię, rysujesz więcej kresek i coraz mocniej przyciskasz ołówek do kartki.

Im więcej kresek nałożysz, tym więcej głębi uzyskasz i otrzymasz lepszy walor – płynny i piękny! Stopniowo dodawaj coraz więcej ostrzejszej kreski, pokazując detal i mocniejsze krawędzie.

Uwaga! Koniecznie przy tym rysunku rysuj przy sztaludze. Jeśli nie masz sztalugi, to postaraj się co 5-10 min odchodzić od pracy na co najmniej 2-4m i oglądając ją, postaraj się ocenić co trzeaba by było poprawić. 

Siup siup…

To teraz trochę detalu, kresek i kreseczek, które stworzą nam zgrabne i przepiękne KOLANKO!

Na sam koniec, jeżeli na Twojej kartce nie pozostało zbyt wiele bieli, postaraj się wymazać za pomocą gumki chlebowej miejsca, które „wystają” z ciała i gdzie pada więcej światła. Daj bliki na nosie lub kolanie albo ramieniu. Efekt? Obłędny walor i głębia na rysunku, której nie uzyskasz w przykładzie I.

Jak narysować człowieka – wniosek z rysowania postaci

Sposób I czy II nie różni się od siebie sposobem wykorzystania waloru czy kontrastu. Różnią się skalą waloru i delikatnością jego oraz czasem potrzebnym do rysowania w dany sposób. Ktoś ogarnięty za pomocą sposobu I nałoży walor w 10-15 min i doda detal, sposobem II zrobi to dopiero w 30-60 min. Jeżeli zdajesz na architekturę lub na ASP wybór sposobu nakładania waloru powinien zależeć od tego, ile czasu masz na narysowanie postaci podczas egzaminu. Jeżeli chcesz dostać się na architekturę w Gdańsku  masz 90 min na narysowanie modelki, jeżeli natomiast zdajesz na architekturę we Wrocławiu masz aż 4 godziny! Wszystko zależy od kierunku, stylu i tego, ile rysowałeś.

 

Stylów wykończeniapostaci jest pełno. Możesz nakładać walor minimalistyczne, mocnie, lekko, oszczędnie… i wszystko jest dobre, o ile Twoja postać jest poprawnie narysowana pod względem anatomicznym.

 

Jak zacząć rysować? 10 stron, które Ci w tym pomogą!

Przy okazji, poczytaj:

Na której uczelni studiować architekturę? Ranking wydziałów architektury w Polsce.

Studium anatomi  lekcja I (proporcje)  ,  II (studium portretu) oraz  III (studium nóg i rąk)

Zobacz 18 filmów o architektach! 

 



 

You may also like...