Po dziesiątkach, setkach nudnych kartek studium anatomii przychodzi pora na narysowanie postaci w całości. Takiej całości na formacie B2 lub B1. W końcu będziesz mógł dłubać nad jedną pracą kilka godzin. Wykończysz, wypieścisz i będzie ładnie.
Spis treści
Krok 1 – Rysowanie postaci
Zmierz tę france! Jak tłumaczyłem w KRO 002, musisz zmierzyć modelkę/a na wysokość w głowach. Na szerokość też. W ten sposób będziesz mógł stworzyć poglądowy grid/siatkę do wpisywania postaci, która ma x głów wysokości na x głów szerokości. Pozwoli to dobrze zakomponować całą sylwetkę postaci na kartce.
Polecam zrobić szkic 5-10 minutowy, by sprawdzić, jak będzie Ci się rysować całą postać.
Postać na rysunku nie może:
- wystawać za kadr, nie mieścić się na kartce
- być za mała, zajmować połowę lub mniej strony
- fruwać w powietrzu lub dotykać krawędzi kartki częścią ciała
Krok 2 – Rysowanie postaci
Gdy stworzysz już plan na postać i kompozycje, narysuj kręgosłup tak, jak układa się naturalnie – krzywą linią. Potem zaplanuj ręce i nogi.
Krok 3 – Rysowanie brył
Postać zaczynamy rysować od zaznaczenia bryły odpowiadającej:
- głowie
- klatce piersiowej
- biodrom
- udom
- łydkom
- ramionom
- dłoniom
Wspomnę o przekrojach w przegubach!
Ten etap rysunku jest dobrym momentem, aby sprawdzić proporcje z daleka, czy aby się nie zgubiły. Gdy stoisz blisko pracy rysunkowej, oglądasz ją pod kątem, co powoduje błędy w proporcjach anatomii. Kojarzycie prace, które rysowane kredą na ziemi tylko pod pewnym kontem wyglądają realistycznie, czyli tak jakby wychodziły z ziemi albo przedstawiały wyrwę w chodniku, a oglądane z boku przypominają raczej niechlujnie rozwałkowane placki? To samo złudzenie optyczne (tylko na o wiele mniejszą skalę) powstaje, gdy rysujecie na sztaludze lub przy biurku. Z bliska wszystko pięknie, a z daleka nasza modelka wygląda jak porozciągany gumiś.
Krok 4 – Rysowanie mięśni
Teraz, delikatnie i niedokładnie narysuj mięśnie. Nie staraj się ich dobrze narysować, tylko lekko zaznacz je ołówkiem. To tylko szkic. Pracę będziemy dopieszczać dopiero przy nakładania waloru warstwami.
Krok 5 – Walorowanie/cieniowanie postaci
Jak już pisaliśmy w KRO 005, nakładaj walor warstwami, powoli. Poprawiaj przy okazji wszystko tak, aby poprawnie spinało się z pozujących człowiekiem.
Odnośnie samego waloru – mogę podać dwie wersje budowania postaci za pomocą waloru, które zazwyczaj widzę.
Walor postaci I
Nakładamy walor zaczynając od cieni. Najłatwiej i najszybciej wybić bryłę do przodu, podbijając walorem tło. O tak…
Pyk! Wyskakuje, potem wchodzimy z tego na postać, podbijamy trochę, dodajemy detal. Gotowe!
Walor postaci II
Narysowawszy szkic postaci, zaczynamy delikatnie machać ołówkiem, nakładając miliony kresek i walorów na kartkę. Tam, gdzie widzisz cień lub głębię, rysujesz więcej kresek i coraz mocniej przyciskasz ołówek do kartki.
Im więcej kresek nałożysz, tym więcej głębi uzyskasz i otrzymasz lepszy walor – płynny i piękny! Stopniowo dodawaj coraz więcej ostrzejszej kreski, pokazując detal i mocniejsze krawędzie.
Uwaga! Koniecznie przy tym rysunku rysuj przy sztaludze. Jeśli nie masz sztalugi, to postaraj się co 5-10 min odchodzić od pracy na co najmniej 2-4m i oglądając ją, postaraj się ocenić, co trzeba poprawić.
Siup siup…
To teraz trochę detalu, kresek i kreseczek, które stworzą nam zgrabne i przepiękne KOLANKO!
Na sam koniec, jeżeli na Twojej kartce nie pozostało zbyt wiele bieli, postaraj się wymazać za pomocą gumki chlebowej miejsca, które „wystają” z ciała i gdzie pada więcej światła. Daj bliki na nosie lub kolanie albo ramieniu. Efekt? Obłędny walor i głębia na rysunku, której nie uzyskasz w przykładzie I.
Jak narysować człowieka – wniosek z rysowania postaci
Sposób I czy II nie różni się od siebie sposobem wykorzystania waloru czy kontrastu. Różnią się skalą waloru i jego delikatnością oraz czasem potrzebnym do rysowania w dany sposób. Ktoś ogarnięty za pomocą sposobu I nałoży walor w 10-15 min i doda detal, sposobem II zrobi to dopiero w 30-60 min. Jeżeli zdajesz na architekturę lub na ASP, wybór sposobu nakładania waloru powinien zależeć od tego, ile czasu masz na narysowanie postaci podczas egzaminu. Jeżeli chcesz dostać się na architekturę w Gdańsku, masz 90 min na narysowanie modelki, jeżeli natomiast zdajesz na architekturę we Wrocławiu – masz aż 4 godziny! Wszystko zależy od kierunku, stylu i tego, ile rysowałeś.
Stylów wykończenia postaci jest pełno. Możesz nakładać walor minimalistyczne, mocno, lekko, oszczędnie… i wszystko jest dobre, o ile Twoja postać jest poprawnie narysowana pod względem anatomicznym.
Przy okazji, poczytaj:
Na której uczelni studiować architekturę? Ranking wydziałów architektury w Polsce.
Studium anatomi lekcja I (proporcje) , II (studium portretu) oraz III (studium nóg i rąk)
Zobacz 18 filmów o architektach!
4 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] 1.Nauka rysunku od postaci/człowieka […]
[…] Naukę rysowania postaci znajdziesz tu: KRO-019 Kurs rysunku online: Jak narysować człowieka […]
[…] Skrót perspektywiczny – występuje gdy patrzymy się na coś pod ostrym kątem. Szczególnie gdy mamy do czynienia z anatomią, to stwarza gigantyczne problemy. Prostszy do ogarnięcia skrót perspektywiczny jest w architekturze – im bliżej linii horyzontu tym „odległości optycznie się skracają”. Więcej o tym masz w temacie perspektywy lub anatomii. […]
[…] Jak narysować postać? […]