Rysujesz parę godzin, nakładasz szarości, używasz ołówka 2b, 4b, 6b… 8b! A praca dalej jest szara, brudna i nieciekawa? Problem tkwi w walorze, którym budujemy bryły, w relacji między obiektami i sposobie tworzenia kontrastu.
Spis treści
Lekcja rysunku online poprzednia 004 „Kompozycja”
Sam w sobie walor jest czymś prostym, czyli odcieniami szarości. Jednak jego funkcja i wrażenia, które można dzięki niemu uzyskać, są bardziej skomplikowane.
Kurs rysunku: walor
Często to, co jest nie tak z walorem, to odcień każdego elementu i całości rysunku. Wygląda to tak, że wszystkie elementy mają ten sam walor lub bardzo słabo się on wyróżnia. Kolejna rzecz to plany. Jeżeli kontrasty nie zostaną dobrze zbudowanie, to nie będzie widać w pracy wrażenia przestrzeni (o czym pisałem w KRO 004: Kompozycja).
Pierwsze, co należałoby zrobić, to nałożyć walor na plany, aby ułatwić sobie budowanie przestrzeni i kontrastów (Opisane tutaj, przy rysowaniu martwej natury KRO 002)
Schematycznie opisane tutaj. Wydobywanie planów poprzez walor.
Robiąc szkic, nakładamy pierwszą warstwę waloru, która odróżni nam plan pierwszy od reszty. Ten krok w rysunku/malarstwie powoduje, że kontrast największy będzie tylko i wyłącznie na pierwszym planie z uwagi na biel, a wszystko, co poszło do tyłu, już ma mniejszą skalę szarości.
Wszystko jest teraz uporządkowane i czytelne, więcprzechodzimy do cieni.
WAŻNE! Wszystko jest gradientem, przejściem tonalnym. Nic nie jest jednakowo szare, kolorowe.
Dodam w tym miejscu, że walor można przedstawić na 10 stopniowej skali. Największy kontrast uzyskujemy pomiędzy wartością 0 a 9.
Jeśli chcesz zbudować gradient na elemencie, musi on się zgadzać z kierunkiem światła. Elementy oświetlone oczywiście byłyby jaśniejsze. Kontrast wtedy nie może być duży. Zazwyczaj różni się jedynie o kilka tonów: 2, 3, może 4. Im obiekt jaśniejszy, tym przejście tonalne jest delikatniejsze, im ciemniejszy tym większe (ale bez przesady!).
Lekcja rysunku online następna 006 „Zadania, ćwiczenia w szkicowniku”
Dopiero teraz możesz przejść do cieniowania i nakładania detalu. Powyższe kroki poprawiają walor na całej pracy i trzymają go do samego końca.
PAMIĘTAJ! Rysuj od ogółu do szczegółu…
Cienie pokazują zależności między obiektami. Dlatego, gdy coś rysujesz, musisz uważać na walor. Powinien zgrywać się z całością rysunku, a także być przemyślany na każdym obiekcie z osobna.
Przy okazji tego tematu poruszę sposób cieniowania, bo ten też wchodzi w skład walorowania.
Na obiektach odróżnić możemy:
- walor bazowy/podstawowy – półtony
- cień główny obiektu
- światło
- blik – refleks
- odbite światło na obiekcie
- cień rzucony
- cień cienia! najciemniejsze miejsce (patrz obrazek na dole)
Cenne uwagi odnośnie waloru:
- Od ogółu do szczegółu, czyli nakładamy walor warstwami od delikatnego do mocniejszego
- walor, cienie muszą być gradientowane na rysunku
- każdy obiekt innego koloru ma inną skalę szarości
Bardzo ciekawie pokazuje to Stan Prokopenko.
KRO-006 Kurs rysunku online: Zadania i szkicownik
Zainteresował cię nasz kurs rysunku i walor? Czytaj dalej:
Architektura w Danii, bez egzaminu wstępnego?
21 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] Jeśli nie wiesz dokładnie jak cieniować, nakładać walor – przczytaj Kurs rysunku online 005: Walor. […]
[…] z rysunku: Prosta kreska KRO 001, Martwa natura KRO 002, Perspektywa KRO 003, Kompozycja KRO 004, Walor KRO 005, Ćwiczenia w szkicowniku KRO […]
[…] Najprościej-walec. Cieniowanie jego nie powinno być problemem po lekcji rysunku online z walorem. […]
[…] Lekcja rysunku online następna 005 „Walor” […]
[…] Lekcja rysunku online poprzednia 005 „Walor” […]
[…] waloru […]
[…] waloru, […]
[…] KRO5 – Walor […]
[…] KRO5 – Walor […]
[…] KRO5 – Walor […]
[…] Głębia – sposób oddawania odległości na rysunku walorowym, kolorowym. Uzyskujemy ją poprzez stosowanie perspektywy powietrznej i kontrastu. Im mniejsza różnica w walorze pomiedzy elementami, czyli mniejszy kontrast, tym dany przedmiot znajduje się dalej optycznie. Można w ten sposób przeskalowywać swoje prace, podkreślać focal point lub zwrócić uwagę na coś zupełnie innego w kompozycji. W praktyce pokazane w artykule o walorze. […]
[…] już pisaliśmy w KRO 005, nakładaj walor warstwami, powoli. Poprawiaj przy okazji wszystko tak, aby poprawnie spinało się […]
[…] Co to walor dokładnie i jak się z niego korzysta – przeczytaj! […]
[…] Walor […]
[…] KRO5 – Walor […]
[…] Dla przypomnienia, wytłumaczenia części podstawowych w tworzeniu jak; kompozycja, perspektywa, walor […]
[…] pomieszczeń i przestrzeni. Liczy się przede wszystkim umiejętność tworzenia wrażenia głębi (walor,plany) oraz kreatywność. Przyda się przećwiczenie rysowania roślinności i krajobrazu – wszak […]
[…] Cieniowanie, walor i jego składowe! Lekcja rysunku online KRO 005. […]
[…] Jeśli nie zaznaczycie widocznego tła to koń (i tak samo cokolwiek innego) będzie wyglądał płasko, sprawiał wrażenie wklejonego w tło i lewitującego w przestrzeni kosmicznej. Starajcie się zaznaczyć go chociaż trochę, najlepiej w miejscu z którego chcecie wydobyć głębie. Ten zabieg zbuduje wam przestrzeń i osadzi obiekt w kontekście. Więcej o tym możesz przeczytać w lekcji rysunku o walorze. […]
[…] oddanie wrażenia przestrzeni (plany,walor, kontrast) […]
[…] stylu. Część osób oczywiście nie daje rady wykonać wszystkiego na czas i kończy egzamin bez waloru, także polecam ZEGAREK to mierzenia […]