Czy Twój rysunek martwej natury jest jakiś taki… nudny, szary, płaski?
Z reguły powodem takich problemów są braki w podstawach rysowania, ale bardzo często przyczyną niepowodzeń w rysowaniu jest też samo ułożenie martwej natury. Ułożenie elementów lub wręcz same elementy mogą być po prostu mało interesujące.
Ja wiem, jaka by nie była martwa – zawsze jest nudna. Ale naprawdę można ułożyć taką, że mhmmm… rysowałbym! To trochę jak z rysowaniem starszych ludzi na formacie B1. Niby też ciężko, ale da się to ugryźć naprawdę w ciekawy sposób. No ale – to już temat na inny artykuł. Do rzeczy!
Spis treści
Krok 1 – wybierz elementy
Kwiatki z wazonu od razu zdejmujemy ze stołu czy parapetu i wrzucamy do martwej. Piękny ręcznik w paski?! Też do martwej!
NIE!!!!!
Niestety pierwszy lepszy wazon nigdy nie jest dobrym pomysłem (szczególnie, jeśli są w nim stare kwiatki). Ręcznik, kubek z Ziemniakorem… to także słabe pomysły.
Popatrz najpierw na genialne martwe starych mistrzów pędzla, zobacz sobie, co układają. Wpisz w google frazę „Martwa natura akademia sztuk pięknych” i zobacz, co oni tam układają na stole.
Przeanalizuj zdjęcia martwych:
- na czym stoją elementy,
- jakie materiały są wystawione,
- czy są elementy ze wzorami,
- ile elementów wykorzystują,
- czy są ułożone w jednej linii,
- jakie kolory ze sobą zestawiają,
- jakie wielkości są użyte przedmioty?
Teraz popatrz na swoją martwą, która zapewne wygląda tak. Nie, nie nabijam się – żeby nie było. Porównujemy, stwierdzamy fakty i lecimy dalej. Po lewej jest liniowo, płasko, po prawej zaś lepiej. Mamy kilka planów, jednak mało elementów i ten papier toaletowy.
Krok 2 – wybierz lepsze elementy
Zapewne po wykonaniu pierwszego kroku nadal uważasz, że Twoja martwa wygląda słabo. Nic dziwnego. Problem z reguły jest w tym, że elementów jest za mało. Weź ich 6-10 np.:
- dwie draperie (jakąś kolorową oraz neutralną, bez wzorów)
- stół lub stolik
- wazon (tylko nie jakiś finezyjny)
- garnek lub miskę
- chochlę! <3
- samowar do kawy! (rysowałbym)
- ramę lub taboret
Teraz zacznij ustawiać od największego elementu do najmniejszego. Odejdź od całości i zobacz, czy wszystko pasuje lub czy elementów nie jest za dużo/za mało w jakimś miejscu. Modyfikuj. Wiem, dziwne, że tyle trzeba zrobić, ale w końcu to dla rysunku. Jak teraz dobrze ułożysz kompozycję, później będzie Ci łatwiej ją narysować.
Chcesz pełną paczkę 28 zdjęć martwej do rysunku? Napisz do mnie mateusz@kresl.pl, podeślę je osobiście 🙂
Krok 3 – światło
Jeśli rysujesz w dzień, idealnie. Martwą pod oknem lub w jakiejś odległości od niego i wystarczy. Uzyskasz jednokierunkowe miękkie światło, idealne do rysowania. Jeżeli zależy Ci na jeszcze lepszym efekcie, możesz dodać z drugiej strony jakąś lampkę dla dopełnienia. Będzie super.
Niestety jeżeli jesteś w liceum i uczysz się rysunku i malarstwa na ASP lub architekturę, to robisz to z reguły po szkole i to w okresie październik-maj, kiedy po prostu jest już ciemno. Potrzebujesz więc lampki (a wręcz lampek!).
Użyj głównego światła, które jest rozproszone (z sufitu) i dodaj jedną lampkę przenośną skierowaną typowo na martwą. Poza tym dodaj jeszcze jedną lampkę, z zimniejszym światłem (gdzieś z boku lub od tyłu). Idealnie pokreśli krawędzie i doda przestrzeni bryłom.
Zauważ w ogóle, jak można interpretować światło – to są te same zdjęcia, ale jedno jest ciemniejsze, drugie rozjaśnione. Podobnie możemy postępować na naszą interpretacją martwej natury, światła. Możemy ciemniej to samo narysować lub jaśniej. Co wygląda lepiej?
Krok 4 – dobra rada
Przy wyborze elementów do martwej, nie sil się na wybujałe kształty, złote okucia, ale wybierz średniej wielkości elementy o prostej budowie raczej i grube materiały bez nadruków.
Jak już narysujesz – wyślij mi na mail mateusz@kresl.pl, prześlę korektę lub się zajaram genialnością Twojej martwej. <3
Zobacz nasz kanał i live na youtube, akurat omawiamy draperię:
Jak ustawić martwą naturę?
Najpierw wybierz elementy o prostej budowie i jednolitej fakturze (bez wzorów). Dobierz jeszcze więcej elementów i ustawiaj je od największego elementu do najmniejszego. Następnie dodaj źródło światła – najlepiej jedno górne oraz dodatkową lampkę, która rzuci cień na niektóre elementy.
Kto malował martwą naturę?
Martwą naturę malowali na przykład Luis Meléndez, Jean-Baptiste Oudry, Alexandre-François Desportes, Henry-Horace Roland de la Porte oraz Jean Chardin.
Co to jest martwa natura w sztuce?
Martwa natura to inaczej przedmioty nieożywione. Najczęściej określenie to stosuje się do kompozycji złożonych z elementów życia codziennego, np.: wazonów, butelek, roślin, naczyń, owoców i warzyw.
Jak zrobić dobre zdjęcie martwej natury?
Aby zrobić dobre zdjęcie martwej natury, trzeba przede wszystkim zadbać o oświetlenie oraz punkt robienia zdjęcia. Warto zawęzić kadr i fotografować martwą naturę z bliska, by nie obejmować niepotrzebnie elementów tła (z reguły pustego tła).