W lekcji rysunku online 011 opowiem trochę o procesie kreatywnym od strony rysującego i projektującego podczas nauki rysunku, czyli ogółem – jak projektować. Dlaczego? Ponieważ dobra praca to proces. Nic nie jest idealne od razu. Po drodze zrobisz dużo kichy i paździerzu zanim finalnie ukształtuje się twój pomysł.
Temat omówiony w 2 innych artykułach: Lekcja rysunku online KRO 014 Dom w górach i Design thinking.
W drugim semestrze nauki rysowania w naszej pracowni zadajemy uczniom do zrobienia sporo tematów projektowych z wyobraźni, takich jak projektować np.:
- dom w górach
- projekt krzesła/fotelu
- wnętrze pracowni architektonicznej
- wnętrze restauracji
Przed każdymi zajęciami tego typu tłumaczymy jak projektować dany temat/przedmiott i kładziemy nacisk na parę rzeczy, aby zadanie wyszło jak najlepiej. Wykonując zadanie projektowe:
- nie projektuj na podstawie czegoś, co widziałaś/eś wcześniej,
- nie zakładaj, że pierwszy pomysł jest najlepszy,
- nie wyobrażaj sobie w detalach danego pomysłu, projektuj od ogółu do szczegółu,
- detal i smaczki upiększające projekt wprowadź na samym końcu.
Nie projektuj na podstawie czegoś, co widziałaś/eś wcześniej
Klient, który zleca zaprojektowanie czegoś, nie chce kopii czy odgrzanego po raz setny pomysłu. Nie chce również, abyś silił się na oryginalność, próbując połączyć elementy, których nie da się w estetyczny sposób zespolić. Twój klient chce czegoś nowego, estetycznego i funkcjonalnego!
Referencje i research są potrzebne, ale potrzebny jest również twój własny styl. W głowie powinieneś mieć bazę obrazów, faktur, rozwiązań, które potem posłużą Ci jako inspiracje, punkt odniesienia, byś mógł stworzyć coś swojego. Nie tylko jako elementy, z których budujesz projekt.
Zawsze rugamy uczniów za tworzenie czegoś z czegoś.
Gdy dajemy zadanie polegające na zaprojektowaniu fotela, często dostajemy coś na wzór siedziska z marchewki, balonów lub drzewa, a to wszystko wykonane w dość mało estetyczny sposób. Ok – kreatywność jest potrzebna, trzeba się wyżyć artystycznie zanim zrobi się coś dobrego. Jednak granica między kreatywnością a kiczem jest bardzo cienka, gdy zlepia się kilka pomysłów w jeden projekt, który nie ma formy, bryły, proporcji.
Korzystaj z „mglistego” obrazu swojego pomysłu, pobaw się formą, a na samym końcu fakturą czy materiałem, detalem. Nigdy na odwrót.
Jeśli coś się broni w czystej bryle… wybroni się z detalem!
Pierwszy pomysł do kosza!
Zawsze, ale to zawsze zrób kilka pomysłów, wariacji, a potem zostaw jeden najlepszy, a resztę wyrzuć. Nawet jeśli (choć rzadko) pierwszy szkic jest dobry, to musisz zrobić inne, by się o tym przekonać. I nie, nie rób innych na od***** by ten pierwszy był ok, bo tak chcesz i koniec. Zrób każdy starannie, jak totalnie nowy projekt i postaraj się ZA. KAŻDYM. RAZEM. Tylko tak dojdziesz do lepszego rozwiązania.
Detal na końcu!
Mógłbym to na czole sobie wytatuować, bo nawet przy całej tonie szkiców na lekcji rysunku ludzie potem i tak na dużym formacie od razu idą w detal, zamiast rysować od ogółu do szczegółu. To frustruje, bo takie podejście nigdy się nie sprawdza (no chyba, że jesteś Kim Jung Ji).
Tworząc coś z głowy, daj temu dorosnąć, dojrzeć – nie rysuj od razu tego szwu, deski czy poręczy, jeśli nie wiesz jak wygląda reszta. Po kolei! Przestrzeń, bryła, potem większe elementy jak ściany, meble, wielkie części, a potem szkic faktur i gdzieś po paru godzinach detal.
Moim zdaniem tworzenie jest dużo przyjemniejsze, kiedy sam nie wiem do końca, co z tego wyjdzie. Prawie zawsze pomysł zmienia się w trakcie robienia (Ba! Pomysł na Kresl zmienił się już 3 razy!).
Reasumując – detalu nie tykaj 😛
Na dużym formacie dalej projektujemy
Niestety szkic, z uwagi na ulotność i prędkość kreski, zazwyczaj wygląda o wiele lepiej niż duży format pracy. Dlatego, dograwszy już kompozycję czy projekt – robiąc już tę finalną, dużą wersje, dalej szkicuj delikatnie. Dogrywając, dopracowuj elementy na bieżąco. Nie nakładaj od razu mocnej krechy. Często przestrzeń i proporcje zmieniają się, gdy przechodzisz na większy format.
Konstruuj krechą, tak jak normalnie rysowałbyś martwą naturę. Zawsze potem możesz coś poprawić, z każdą warstwą szrafu, waloru dograć coś.
A nie od razu BANG – gruba krecha i nie ma zmiłuj się, bo wyszło brzydko!
Detal
Dopiero, gdy mamy formę, kompozycję, pomysł, wszystko naszkicowane i podbite walorem, możemy wejść w detal! Teraz możesz pozwolić sobie na te dzióbanie, dłubanie, które masz w głowie od początku zadania 😛
Kończąc – przestaw się na myślenie, że projektowanie to proces. Jak projektować, czyli jak myśleć! Rysunek, projekt, życie! 😀 Wszystko idzie powoli, etapami, gdzie każdy jest dopracowywany i poprawiany, by finalna wersja była najlepsza.
Masz pytania? Pisz w komentarzu, pomogę 🙂
Pozostałe lekcje z kursu rysunku online znajdziesz tutaj:
https://kresl.pl/darmowy-kurs-rysunku-online/
6 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] postaraj wyrobić w sobie nawyk wpadania na pomysły nawet bez „inspiracji” – tutaj znajdziecie naszą lekcję na temat tego, jak wygląda proces kreatywny i jak […]
[…] z rysunku, który dzieli się na dwie części: pierwszą jest martwa natura, drugą natomiast rysunek z wyobraźni. Obie części egzaminu trwają po 4 […]
[…] Projektowania […]
[…] II – część – projektowanie. […]
[…] twoje umiejętności malarskie i rysunkowe, czeka cię studium postaci i martwa natura ale i rysunek z wyobraźni, drugi etap to rozmowa z prezentacją teczki, do której powinieneś wybrać swoje najlepsze […]
[…] Uniwersytet Opolski oferuje Game studies, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi ma w swojej ofercie Projektowanie gier i efektów specjalnych, a łódzka Akademia Sztuk Pięknych prowadzi Ilustrację i komiks z […]