Klucz odpowiedzi do egzaminów na architekturę, Święty Graal! Nikt nigdy tego nie publikował, nikt nigdy nie widział, jakie są odpowiedzi ani jak powinny wyglądać. Same domysły. Na podstawie punktacji uczniów, ich stylu i opisu tego, co zrobili, szacujemy odpowiedzi do testu z predyspozycji do zawodu architekta.
Spis treści
- Odpowiedzi do części I z egzaminów na architekturę – czas: 2 h
- 1. Zadanie z zapałkami
- 2. Zadanie – wiek
- 3. Zadanie – aksonometria i rzuty
- 4. Zadanie – droga i punkty
- 5. Zadanie – wyobraźnia przestrzenna
- Najlepiej to zadanie rozwiązać tak
- 6. Matematyka
- 7. Zadanie – wyobraźnia przestrzenna
- 8. Zadanie – aksonometria + wyobraźnia
- 9. Zadanie – historia architektury
- Warto zatem przed egzaminem przewertować kilka książek, filmów lub poczytać krótkie artykuły o historii architektury
- Odpowiedzi egzaminów na architekturę – części II z egzaminów, czas: 2h
- Cześć A – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
- Część B – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
- Cześć C – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
- Odpowiedzi do egzaminu na architekturę – podsumowanie
- Przy okazji poczytaj o
Publikuję nasze odpowiedzi do egzaminu na architekturę w Gdańsku 2018! Trwał on 4 godziny, podzielony na dwie części. *Nie są to odpowiedzi Politechniki Gdańskiej, są subiektywne i opisane przez nas.
Ten egzamin na architekturę 2018 Gdańsk – do pobrania tutaj.
Relacja z egzaminów na architekturę w Gdańsku 2018.
Jeśli chcesz więcej odpowiedzi do egzaminów z 2017, 2015 oraz 2014 i omówienie punktacji z etapu modelki, mamy cały materiał w formie filmu + pdf.
Odpowiedzi do części I z egzaminów na architekturę – czas: 2 h
1. Zadanie z zapałkami
Zadanie z serii „na rozgrzewkę”. Na początku opis drugiego przykładu nie był do końca jasny, ale po wczytaniu się wywnioskowaliśmy, że autorowi chodzi o „utrzymanie” kształtu łopatki, a nie o utworzenie jakiegokolwiek innego.
- gruba, czarna linia – zapałki nieruszone
- cienka, czarna linia – dawne położenie zapałki
- pomarańczowa linia – nowe położenie zapałki
Warto tutaj dodać, że to zadanie za 1 pkt. Jeśli zawiesisz się na nim na 5-10min, to marnujesz ten czas dla 1 pkt. Inne zadania są wyżej punktowane i więcej czasu wymagają.
2. Zadanie – wiek
Nie będziemy się tu rozwodzić – dwie niewiadome = równanie. 6 i 36 wynikiem jest!
A = 6E
6E + 6 = 3,5 * (E+ 6)
6E + 6 = 3,5E + 21
2,5E = 15
E = 6
A = 36
3. Zadanie – aksonometria i rzuty
Na początku warto ustalić, że to aksonometria. Zauważyliśmy, że parę osób w ogóle nie zrozumiało, o co chodzi w zadaniu. Zadanie przedstawia 3 widoki ścian, jak rzuty aksonometryczne. Musisz ustalić, który widok odpowiada za każdą ścianę.
Na teście rysujesz to odręcznie (długopisem), zatem kwestia kreślenia łuków może być potraktowana luźno.
Zadania z aksonometrii zawsze pojawiają się na egzaminach w Gdańsku – ten przykład był wyjątkowo prosty, czego nie należy przyjmować za regułę. Zazwyczaj tego typu zadania są bardzo skomplikowane i wymagają sporo czasu na „opracowanie”, więc jeśli sprawia ci to kłopot, zajrzyj do artykułu z KRO – aksonometria i przećwicz różne przykłady przed egzaminem.
4. Zadanie – droga i punkty
Sama idea zadania jest bardzo prosta, należy jednak dokładnie wczytać się w treść, by wiedzieć, o co prosi autor. Droga i pozycja punktu A nie są tożsame, a słowo „droga” należy rozumieć jako ślad jaki pozostawia za sobą wędrujący punkt. Większość uczniów nie narysowało drogi punktu A. Czyli zrobili tylko połowę zadania.
- gruba, czarna linia – pozycja wyjściowa i końcowa figury
- cienka, czarna linia – pośrednie położenia figury
- przerywana, czarna – linie pomocnicze (nie wymagane w zadaniu)
- grube, pomarańczowe okręgi – poszczególne pozycje punktu A
- cienkie, pomarańczowe półokręgi – ślad, jaki pozostawia za sobą punkt A
*W przypadku zadania B nie jest wyraźnie powiedziane, w którą stronę ma odbywać się ruch. W takim przypadku prawdopodobnie oba rozwiązania będą akceptowane, jednak jeśli nie masz pewności, zawsze możesz zapytać egzaminatorów, którzy krążą po sali.
5. Zadanie – wyobraźnia przestrzenna
W zadaniu bryła została dwukrotnie obrócona – raz o kąt 90o przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (przyjmując, że obrót występował wokół wierzchołka B w płaszczyźnie poziomej). Następnie przewrócona do góry nogami. Tego typu zadania bardzo dobrze sprawdzają wyobraźnię przestrzenną, której nie da się nauczyć, ale podpierając się logiką i metodycznym działaniem, można pomóc sobie w narysowaniu miejsca poszczególnych klocków.
Najlepiej to zadanie rozwiązać tak:
W bezpośrednim styku z dwoma klockami opisanymi jako ABC mamy dwa kolejne klocki, które w pozycji wyjściowej ułożone są na górze, natomiast po obróceniu będą „przylepione” od dołu.
Posługując się dalej tą zasadą, trzeba znaleźć miejsce klocków zaznaczonych na kolor pomarańczowy. Jeden z klocków znajduje się w linii AB (kolor granatowy), drugi w linii BC (kolor czerwony). W ten sam sposób można określić pozostałe elementy, kontrolując, w jakiej płaszczyźnie one biegną (czy klocek „idzie” do przodu/oddala się od krawędzi AB,BC).
6. Matematyka
Jak masz rozwiązanie, napisz w komentarzu – wyślemy coś w zamian. My tu tylko rysujemy i piszemy 😀
7. Zadanie – wyobraźnia przestrzenna
Trudność tego zadania polega na odpowiednim wykreśleniu klocków oraz cienia rzuconego. Jednak biorąc pod uwagę wielkość obrazka, trudno tutaj mówić o precyzji rysunkowej (egzaminy są drukowane na formacie A3).
Jak rzucić cień – KRO lekcja rysunku online.
Na początek warto zobrazować sobie, jak te klocki będą wyglądać względem trzpienia oraz „podziałki” na płaszczyźnie rys. po lewej.(na egzaminie rozdawane są czyste kartki a4 jako brudnopis, gdzie można sobie rozpracowywać zadania).
Rysunek linearny po prawej – pokazuje, jak należy wykreślić cień rzucony od I klocka (w przypadku kolejnego klocka kolejność działań jest analogiczna).
W kwestii cieni – jeśli potrafisz je sobie wyobrazić, myślę, że odręczne narysowanie w zupełności wystarczy (na rysunku masz podane potrzebne kierunki). W aksonometrii, jak i w perspektywie, krawędzie cieni są względem siebie równoległe, co ułatwia sprawę.
8. Zadanie – aksonometria + wyobraźnia
Kolejne zadanie z egzaminów na architekturę, które łączy aksonometrię i wyobraźnię przestrzenną. W odpowiedzi na egzamin z architektury – sześcian należy potraktować jako drewniany klocek, który przepuszczamy przez „wycinarkę/frezarkę”. Na rysunku pokazano kolejne etapy przejścia przez bramki oraz obroty o 90o.
Tutaj mamy małą zagwozdkę – czy po zakończeniu wycinania znów obracamy bryłę, czy już ją tak zostawiamy? Wygląd bryły pozostaje ten sam, ale można narysować go inaczej obróconego.
9. Zadanie – historia architektury
To zadanie należało do najtrudniejszych – większość tych obiektów poznaje się na studiach, a niektóre z nich dopiero na drugim semestrze magisterki! Jak dodamy słabą czytelność wydruków, robi się ciekawie.
Oczywiście drogą dedukcji można „ustrzelić” kilka poprawnych odpowiedzi, jednak znajomość cech charakterystycznych dla poszczególnych epok jest niezbędna.
Warto zatem przed egzaminem przewertować kilka książek, filmów lub poczytać krótkie artykuły o historii architektury:
20 architektów, których musisz znać przed egzaminami!
Filmy o architektach!
Historia architektury w pigułce! KRO – kurs rysunku online.
1. D – willa Savoye, Poissy, Le Corbusier, 1928-31, modernizm
2. K – stacja metra Karlsplatz, Wiedeń, Otto Wagner, 1897, secesja
3. B – willa „Pod Jodłami”, Zakopane, Stanisław Witkiewicz, 1897, styl zakopiański
4. F – Het Schip (osiedle), Amsterdam, Michel de Klerk, 1919, architektura ekspresjonistyczna
5. G – świątynia Amona, Karnak, starożytny Egipt
6. H – zamek w Krasiczynie, renesans/manieryzm
7. M – świątynia Zeusa na Akropolu, Ateny, starożytna Grecja
8. A – kolegiata w Tumie (pod Łęczycą), XII w., romanizm
9. Ł – pałac Dożów (Ducale), Wenecja, XVI w. (ostateczny kształt), późny gotyk (tzw. płomienisty)
10. J – Centrum Pompidou, Paryż, Renzo Piano i Richard Rogers, 1972-77, postmodernizm
11. C – akwedukt „Pont du Gard”, I w. p.n.e., starożytny Rzym (zbudowali na terenie Francji)
12. L – nie wiemy co to jest 🙁
13. E – wieżowiec 30 St Mary Axe, Londyn, Norman Foster, 2001-04, architektura współczesna
14. I – nie wiemy co to jest 🙁
Najstarszy: 5
Najmłodszy: 13
Odpowiedzi egzaminów na architekturę – części II z egzaminów, czas: 2h
Druga część testu sprawdza przede wszystkim kreatywność i umiejętność rysowania w perspektywie. Tutaj nie ma błędnych odpowiedzi, to są po prostu Twoje odpowiedzi. Każde zadanie powiązane jest ze sobą, więc postaraj się, by początkowe decyzje ułatwiły Ci prace w późniejszym etapie. Dlatego też przeczytaj do końca wszystkie polecenia, żeby mieć cały obraz problemu do rozwiązania.
Cześć A – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
Część B – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
W tym wypadku wg nas dobrze jest zacząć od zadania ”B”, ponieważ lepiej jest stworzyć zabawkę, której elementy nie są jeszcze na sztywno określone przez zadanie „A”. Najlepiej weź kartkę na brudno i narysuj kilka rzeczy, które wpadły Ci do głowy. Jeśli uznasz, że to właściwy kierunek, skonstruuj zabawkę z możliwych do uzyskania części sześcianu. Dobrze jest, jeśli oba pomysły będą różnić się od siebie sposobem funkcjonowania – pokazujesz wtedy, że masz wyobraźnie, która nie działa tylko jednotorowo. W zadaniu konkretnie proszą o narysowanie w aksonometrii, my woleliśmy wytłumaczyć zasadę działania zabawki w widokach (w takim wypadku zawsze warto dorysować człowieka – w tym wypadku dziecko – dla skali).
Pamiętaj, to jest konkurs! Nawet najbardziej nudny projekt można świetnie sprzedać, jeśli masz odwagę rysunkową i pewność siebie.
PS. W tym zadaniu nie użyliśmy wszystkich klocków, a nie do końca jest jasne, czy takie jest założenie. Myślimy, że dokładanie innych elementów na siłę nie pomogłoby w urozmaiceniu projektu.
Cześć C – odpowiedzi do egzaminu na architekturę
Dochodzimy do Grand Finale – odpowiedzi na egzamin z architektury! W ostatnim zadaniu powinna zagościć perspektywa wielozbiegowa z kilkoma planami o bogatej ofercie programowej.
Dla przypomnienia, wykład o perspektywie! KRO – perspektywa.
Nie może w takim rysunku zabraknąć ludzi! Jeśli interesujesz się architekturą (a powinieneś!), zapewne zauważyłeś, że wszystkie wizualizacje obfitują w tłum ludzi, bo to zawsze dobrze sprzedaje projekt.
Odpowiedzi do egzaminu na architekturę – podsumowanie
Podsumowując, egzamin nie należał do najtrudniejszych. Analizując poprzednie testy, do powtarzających się elementów można zaliczyć:
- zadania z bryłami „do obróbki” (w aksonometrii),
- zadania z wyobraźni – konkretny projekt do przedstawienia w perspektywie,
- zadanie związane pośrednio z historią architektury dla sprawdzenia, czy zdający ma jakiekolwiek o niej pojęcie.
Jednak nie przejmuj się, jeśli kilka zadań Ci nie wyjdzie w pełni – każdy test to stres. Biorąc pod uwagę wagę punktów, lepiej będzie, jeśli skupisz się na świetnym przedstawieniu zadania projektowego niż na obliczaniu, ile Ewa ma lat 😉
Ps. Próg punktowy z tego egzaminu, by go zaliczyć, to ok. 22/70 pkt
Opracowanie odpowiedzi: Oliwia Bednarek
Przy okazji poczytaj o:
Egzamin wstępny na architekturę w Warszawie 2019!
Jak się dostać na architekturę w Warszawie?
Szkicownik na spirali A5 lub A4!
2 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] Wygląda I rok studiowania architektury na Politechnice Gdańskiej.Jak wygląda egzamin na architekturę w Gdańsku!Odpowiedzi do egzaminów z architektury 2018! […]
[…] Odpowiedzi do egzaminów na architekturę – Gdańsk […]