Chcesz rozpocząć studia na kierunku „architektura wnętrz” na ASP w Gdańsku, ale nie masz wyobrażenia o tym, czego tak naprawdę możesz się spodziewać na tych konkretnych studiach? W tym tekście postaram się szczegółowo wyjaśnić, na czym polega studiowanie na tym kierunku.
Jak wygląda I rok studiowania architektury wnętrz – ASP w Gdańsku
Pierwszy rok studiów zaczyna się od plenerowego wyjazdu integracyjnego, który jest świetną okazją do poznania zarówno wykładowców, jak i osób z roku (na wyjeździe możesz spotkać znajomych ze szkoły rysunku w Gdańsku). Taki wyjazd bardzo dobrze potrafi wprowadzić w atmosferę zajęć, która jest całkiem luźna. Choć nie wszystkie przedmioty wydają się bezpośrednio związane z kierunkiem studiów, to każdy z nich rozwija różnorodne umiejętności, finalnie przydatne do studiowania i późniejszej pracy w zawodzie. Jeśli jakieś zajęcia nie spodobają Ci się, nie masz się czym martwić – wykładowcy są naprawdę bardzo pomocni i na pewno nie zostawią Cię w niekomfortowej sytuacji.
Lista przedmiotów na I roku studiów architektury wnętrz
Poniżej zamieszczamy ogólną listę wszystkich przedmiotów, a pod nią znajdziesz omówienie każdego przedmiotu kolejno. Lista przedmiotów dla wszystkich, którzy przejdą pozytywnie rekrutację na architekturę wnętrz na ASP w Gdańsku:
- lektoraty językowe,
- techniki prezentacji,
- materiały wykończenia wnętrz,
- kompozycja i modelowanie,
- PPA – podstawy projektowania architektury,
- historia sztuki i kultury,
- geometria wykreślna i perspektywa,
- budownictwo ogólne i materiałoznawstwo,
- formy rzeźbiarskie,
- rysunek,
- malarstwo/street art,
- fotografia i edycja obrazu,
- podstawy dokumentacji architektonicznej,
- wspomaganie komputerowe 3D.
Lektoraty językowe na ASP
O tych zajęciach wiele mówić nie trzeba, są to typowe licealne lekcje angielskiego, z tą różnicą, że skupiają się nieco bardziej na zagadnieniach dotyczących sztuki – można powiedzieć, że to taki angielski-kierunkowy.
Techniki prezentacji
Pierwsze zajęcia z technik prezentacji wydawały się długie i monotonne, głównie dlatego, że większość pracy wykonywaliśmy w domu, a same zajęcia trwały cztery godziny. Często spędzaliśmy sporo czasu czekając na korektę, co skłoniło prowadzącą do podzielenia nas na dwie grupy. Jeśli ktoś potrzebował więcej czasu na pracę, mógł uczestniczyć w obu grupach, ale większość z nas (poza sesją) wykorzystywała dodatkowe dwie godziny na projekty z innych zajęć. Ważnym elementem tych zajęć były cotygodniowe szkice – w pierwszym semestrze rysowaliśmy budynki z zewnątrz, a w drugim wnętrza. Na koniec semestru szkice były oceniane i mogły wpłynąć na ostateczną ocenę. W każdym semestrze realizowaliśmy 3-4 projekty, które wymagały wykorzystania różnych technik artystycznych, na przykład przedstawienia elewacji budynku w sposób artystyczny i trójwymiarowy (makieta). Na naszym blogu znajdziesz też powiązany z tym tematem ciekawy artykuł o tym, dlaczego szkicowanie jest ważne.
Materiały wykończenia wnętrz
Wykłady z materiałów wykończenia wnętrz były obowiązkowe, a obecność sprawdzana na każdych zajęciach. Mimo że wykłady bywały ciekawe, utrzymanie skupienia było trudne, ponieważ odbywały się jako ostatnie zajęcia dnia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu była obecność, co oznaczało brak egzaminu końcowego. Na zajęciach omawialiśmy różne materiały wykończeniowe, ich właściwości, zastosowanie oraz wpływ na estetykę i funkcjonalność wnętrz. Duża część grupy wykorzystywała ten czas na zrobienie szkiców na wspomniane wcześniej techniki prezentacji.
Kompozycja i modelowanie
Kompozycję i modelowanie oraz techniki prezentacji prowadziła ta sama osoba, przez co zadania często mi się mieszały, szczególnie w pierwszym semestrze. Tutaj na semestr przypadały 2-3 zadania. W jednym z zadań w pierwszym semestrze tworzyliśmy makiety interpretujące filmy, a w drugim semestrze projektowaliśmy artystyczne instalacje o tematyce snu. Ten temat dał nam zdecydowanie więcej swobody twórczej oraz przestrzeni na puszczenie wodzy fantazji.
PPA – Podstawy Projektowania Architektury
Zajęcia z Podstaw Projektowania Architektury (PPA) były bezdyskusyjnie najważniejsze i najbardziej związane z kierunkiem architektury wnętrz. Były to jedyne zajęcia prowadzone przez więcej niż jedną osobę – w pierwszym semestrze przez dwóch wykładowców, a w drugim przez trzech. Podczas gdy inne przedmioty pozwalały nam na artystyczne eksperymenty, PPA twardo sprowadzało nas na ziemię. To na tych zajęciach uczyliśmy się przestrzegania norm i wymogów projektowych, co było kluczowe przy realizacji naszych projektów. W pierwszym semestrze zaczynaliśmy od prostych tematów, takich jak zaprojektowanie wnętrza mieszkania z określonym motywem przewodnim, jak na przykład: relaks, maratony czytelnicze czy spotkania przy stole.
W drugim semestrze często pojawia się zadanie konkursowe, co wymaga od nas szybkiego tempa pracy, aby zdążyć z terminem przesłania projektów. W związku z tym zajęcia, planowane na cztery godziny, często przedłużały się do sześciu, zmuszając nas do zostawania na uczelni nawet do 21:00. Motywację do pracy dawała nam wykładowczyni wspomniana przy zajęciach z materiałów wykończenia wnętrz. Jej korekty były najbardziej motywujące i przywracały wiarę w nasze projekty. Oczywiście, od pozostałych dwóch prowadzących również można było liczyć na rzetelną pomoc, ale to ona była „miodem na serce”. Podsumowując, PPA było największym wyzwaniem na pierwszym roku, ale jednocześnie najbardziej satysfakcjonującym doświadczeniem. To właśnie te zajęcia nauczyły mnie najwięcej o praktycznym aspekcie architektury wnętrz i przygotowały do dalszej pracy w zawodzie.
Historia sztuki i kultury
Wykłady z historii sztuki i kultury były prowadzone zdalnie. Na koniec pierwszego semestru czekało nas zdalne kolokwium, a drugi semestr kończył się egzaminem obejmującym materiał z obu semestrów. Alternatywnie można było zaliczyć przedmiot poprzez napisanie eseju, co zwalniało z egzaminu, jednak kończyło się niższą oceną. Ja zdecydowałam się na esej, chociaż większość osób wolała zdawać egzamin zdalnie.
Geometria wykreślna i perspektywa
Podobny przedmiot można spotkać na politechnice, ale tutaj jego nazwa nie przeraża studentów. Chociaż niektórzy potrzebowali korepetycji, większości z nas wystarczyła regularna praca i obecność na zajęciach, by zaliczyć kolokwia i zadania.
Budownictwo ogólne i materiałoznawstwo
To największy koszmar studentów architektury wnętrz. Prowadzący nie uznawał kwadransów studenckich, a obecność była sprawdzana tuż po rozpoczęciu wykładu. Jedynie trzy nieobecności nieusprawiedliwione były dozwolone, a wykłady odbywały się o 8 rano, co sprawiało szczególne problemy dojeżdżającym. Egzamin całoroczny, mimo zapowiedzi jako trudny, okazał się prosty dla tych, którzy regularnie uczestniczyli w zajęciach i przygotowali się odpowiednio wcześnie.
Formy rzeźbiarskie
To zajęcia, które sprawiły mi najwięcej radości – na semestr mieliśmy jedno zadanie i skupialiśmy się na nim całkowicie, bez pośpiechu. W pierwszym semestrze tworzyliśmy hybrydy dwóch wylosowanych zwierząt z plasteliny, a w drugim semestrze – moduły powielane różnymi materiałami. Te zajęcia były dla mnie formą odstresowania się.
Rysunek oraz malarstwo/street art
W pierwszym semestrze odbywały się zajęcia z rysunku, na których rysowaliśmy martwą naturę i modeli. W drugim semestrze mieliśmy do wyboru malarstwo lub street art. Wybrałam malarstwo, które również obejmowało martwą naturę i modeli. Street art polegał na tworzeniu czegoś w stylu tymczasowych kompozycji w przestrzeni publicznej, co wymagało pracy poza zajęciami, a godziny zajęć służyły konsultacji pomysłów z prowadzącymi.
Fotografia i edycja obrazu
To zajęcia, z których wiedza przydaje się na wszystkich pozostałych, ponieważ w ich trakcie uczyliśmy się nie tylko robić dobre jakościowo zdjęcia (które przydają się przy pracy z makietami), ale także edycji obrazu, czyli w tym wypadku pracowanie z Photoshopem – którego należało wykupić we własnym zakresie. Jak można się domyślić, umiejętność obróbki zdjęć również przydaje się przy wielu projektach. Na zajęcia należało również we własnym zakresie zakupić aparat oraz statyw (mogły być używane, a prowadzący szczegółowo przedstawił nam wymagane parametry na początkowych zajęciach).
Podstawy dokumentacji architektonicznej
Te wykłady bardzo przydają się na PPA, ponieważ uczą nas, jak prawidłowo wrysować elementy architektoniczne w rzucie i przekroju. Wiedza zdobyta na tych zajęciach jest nieoceniona przy tworzeniu projektów.
Wspomaganie komputerowe 3D
Obecność na tych zajęciach nie była sprawdzana, więc szybko przestałam na nie chodzić, szczególnie że odbywały się w piątki do godziny 19. Prowadzący tłumaczył tak szybko, że trudno było nadążyć, co zmusiło mnie do nauki obsługi programu na własną rękę. Umiejętność obsługi programów typu Rhino, SketchUp czy AutoCAD bardzo przydaje się na tym kierunku, dlatego liczę na to, że uda mi się nadrobić wszystkie zaległości.