Jeden ze studentów, który pomyślnie przeszedł rekrutację na komunikację wizualną na Politechnice Bydgoskiej, opowiedział nam, jak wygląda studiowanie na tym kierunku i co dokładnie robi się na zajęciach na tych studiach. Jednymi z ważniejszych przedmiotów są oraz kompozycja. Zobacz przykładowe zadania, które wykonał Adam na studiach.
Zadanie z komunikacji i przekazu wizualnego
Jednym z zadań do realizacji na tym przedmiocie było przedstawienie używanych skrótów przez dzisiejszą młodzież w sposób graficzny lub typograficzny. Wylosowane przez nas trzy skróty musieliśmy przemyśleć, zrobić mapę myśli i skojarzeń. Jest to dość długi proces, który pomaga przedstawić w sposób estetyczny i czytelny główny temat. Finalnie zostały stworzone grafiki do skrótów: “For the win”, “In real live” oraz
“What the hell?”
Zadanie z podstaw kompozycji
Na początku ustalaliśmy jakiego waloru będą nasze elementy na kompozycji. Wybrana została skala szarości, która składała się z pięciu walorów (od bieli do czerni). Spośród wszystkich szkiców została wybrana kompozycja diagonalna.
Jest ona otwarta i dynamiczna, która ma zachowane i ustalone odstępy oraz wartości poszczególnych figur geometrycznych (koła i prostokąty). Prostokąty, które wychodzą poza naszą kompozycję tworzą pewnego rodzaju rytm, między którymi jest zachowana taka sama wartość odstępu (4 cm). Natomiast koła o różnych wartościach (6 cm, 8 cm i 14 cm) i zależnościach (odstępach) tworzą wartość statyczną. Przedstawienie te jest estetyczne i czytelne dla odbiorcy. Wszystko tworzy harmonijną całość, w której zachowane są konstrukcje dwóch prostych figur.
W kolejnym etapie wybraną kompozycję rozszerzyliśmy o kolejne szkice, w których dane figury różniły się innym ułożeniem walorowym.
Głównym zadaniem tego ćwiczenia było sprzedanie produktu.W dalszym etapie wybieraliśmy walor kolorystyczny, który przedstawiliśmy w różnych wariantach.
Do tej koncepcji zostały zastosowane trzy zestawy kolorystyczne. Walory koloru pomarańczowego, zielonego i niebieskiego pochodzą z barw analogicznych. Jeden element z kompozycji został wyróżniony barwą dopełniającą z wyznaczonego koloru ze skali walorowej.
Wybrana praca finalnie przybrała formę zielonej planszy sensorycznej o różnych strukturach dla osób neurotypowych. Barwy zielone mają działanie relaksacyjne i uspokajające. To barwy, które motywują i podnoszą poziom energii. Już nawet niedługie spoglądanie na te kolory obniżają poziom stresu Kolory te koją nerwy i działają odprężająco na nasz układ nerwowy. Warto więc spoglądać na nie jak najczęściej. Zieleń to także oznaczenie tego co duchowe, kojarzone są z równowagą, spokojem, wyciszeniem. Energia, witalność i siła to także cechy przypisywane tej barwie. Zieleń, szczególnie jasne jej odcienie, bywa też utożsamiana z młodością i niewinnością. Nasz mózg odbiera fiolet jako barwę kreatywności. Kolor ten pobudza bowiem tę część w mózgu, która odpowiada za rozwiązywanie problemów i wyobraźnię.
Jeżeli chcesz poczytać więcej o studiowaniu komunikacji wizualnej, zajrzyj do wpisu, w którym opisujemy Studiowanie komunikacji wizualnej na Politechnice Bydgoskiej – I rok.
Zadanie z podstaw projektowania graficznego
Na tym przedmiocie realizowaliśmy znak graficzny, który musiał być złożony z dwóch liter. Od czego zacząć? Szybkie szkice. Dużo szkiców koncepcyjnych. Im więcej tym lepiej.
Wybrany szkic przekształcaliśmy w różne formy. Najczęściej Były to proste znaki, które przedstawiane były na zasadzie kontrastu.
Mogliśmy również rozszerzać te znaki w dowolnie wybrany przez nas sposób wizualny.
Oprócz typowych znaków graficznych tworzyliśmy własne kroje pisma na siatkach (gridach), ale także niestandardowe formy liter (pisanego tuszem) alfabetu, które przeobrażane były na oddzielne znaki typograficzne.
Autorem tekstu i zamieszczonych w nim grafik jest Adam Kowalkowski, który jest studentem komunikacji wizualnej i nauczycielem w szkole Edukreska.