
Słownik terminów i pojęć plastycznych w rysunku:
Focal Point – inaczej dominanta/węzeł kompozycyjny, najważniejszy punkt na pracy. Ten, który artysta chciałby pokazać obserwującym. Nie zawsze jest ogromny na całą kompozycję. Czasem potrafi być mikroskopijny, ale dzięki kompozycji staje się widoczny! Więcej o nim w artykule o kompozycji. Głębia – sposób oddawania odległości na rysunku walorowym, kolorowym. Uzyskujemy ją poprzez stosowanie perspektywy powietrznej i kontrastu. Im mniejsza różnica w walorze pomiędzy elementami, czyli mniejszy kontrast, tym dany przedmiot znajduje się dalej optycznie. Można w ten sposób przeskalowywać swoje prace, podkreślać focal point lub zwrócić uwagę na coś zupełnie innego w kompozycji. W praktyce pokazane w artykule o walorze. Kompozycja – takie ułożenie elementów, światła, kresek, głębi, by skupić uwagę obserwatora na focal poincie. Przykład budowania prostej kompozycji w rysunku: KRO 013. Kontrast – różnica między skalami szarości. Im bliżej zestawiony jest walor o wartości od 0 do 10, tym większy jest kontrast. Pomiędzy wartością zero a trzy jest taki sam kontrast jak pomiędzy trzy a sześć itd. To nam buduje głębię. W praktyce pokazane w artykule o walorze. Kreska – indywidualny rodzaj nakładania kresek, ich grubości, nacisku i sposobu ułożenia. Wyrabia się całe życie i zmienia. Po ok. 6-18 pierwszych miesiącach rysowania można zobaczyć poprawę Krechy.8 najczęstszych błędów w rysunku!
Szraf – rodzaj nakładania kresek, szarości/waloru, cieniowania, kreska przy kresce w pewnej odległości, równolegle. Walor – skala szarości nakładana ołówkiem, cienkopisem, innymi technikami. Oznacza się go zazwyczaj w skali od 0 do 10. Dzięki niemu buduje się kontrast i głębię. Występuje on także w kolorze, jest jego elementem składowym. Wrażliwa kreska – sposób podkreślenia elementu, nałożenia kreski, od mocnej, grubej, delikatnie wypuszczając, odrywając ołówek od kartki, kończymy cienką, lekką kreską. Trójpodział – grid/siatka, po której układamy elementy lub szukamy podobnego ułożenia. Gwarantuje poprawną kompozycję. W miejscu przecięcia się linii, dajemy nasz focal point. Kompozycja jest wtedy zawsze z jednej strony otwarta, z drugiej zamknięta. Linearka – rysunek linearny, samą linią, bez waloru, szarości – tylko linie, grube, cienkie, krótkie, długie. Thumbnails – małe, szybkie szkice kompozycyjne. Zazwyczaj robi się je w seriach, po kilka, kilkanaście na stronie. W tym artykule pokazujemy je w krokach przy rysowaniu domu w górach. Perspektywa – linie pomocnicze, pokazujące przestrzeń. Pozwalają poprawnie narysować wszystko, co widzimy na kartce. Lekcja rysunku o perspektywie do poczytania tutaj. Gradient/deseń – cieniowanie/szrafowanie od ciemniejszego do jaśniejszego. Chodzi o ładne przejście tonalne walorowe/koloru. Więcej o tym jest na lekcji rysunku Walor. Wiszer – specjalny patyk do rozmazywana ołówka/węgielka. Skrót perspektywiczny – występuje ,gdy patrzymy się na coś pod ostrym kątem. Szczególnie gdy mamy do czynienia z anatomią, to stwarza gigantyczne problemy. Prostszy do ogarnięcia skrót perspektywiczny jest w architekturze – im bliżej linii horyzontu tym „odległości optycznie się skracają”. Więcej o tym masz w temacie perspektywy lub anatomii. Blik – ostre odbicie światła, najjaśniejszy punkt na bryle/rysunku.
31 comments
Comments are closed.