Słownik terminów i pojęć plastycznych w rysunku:
Focal Point – inaczej dominanta/węzeł kompozycyjny, najważniejszy punkt na pracy. Ten, który artysta chciałby pokazać obserwującym. Nie zawsze jest ogromny na całą kompozycję. Czasem potrafi być mikroskopijny, ale dzięki kompozycji staje się widoczny! Więcej o nim w artykule o kompozycji. Głębia – sposób oddawania odległości na rysunku walorowym, kolorowym. Uzyskujemy ją poprzez stosowanie perspektywy powietrznej i kontrastu. Im mniejsza różnica w walorze pomiędzy elementami, czyli mniejszy kontrast, tym dany przedmiot znajduje się dalej optycznie. Można w ten sposób przeskalowywać swoje prace, podkreślać focal point lub zwrócić uwagę na coś zupełnie innego w kompozycji. W praktyce pokazane w artykule o walorze. Kompozycja – takie ułożenie elementów, światła, kresek, głębi, by skupić uwagę obserwatora na focal poincie. Przykład budowania prostej kompozycji w rysunku: KRO 013. Kontrast – różnica między skalami szarości. Im bliżej zestawiony jest walor o wartości od 0 do 10, tym większy jest kontrast. Pomiędzy wartością zero a trzy jest taki sam kontrast jak pomiędzy trzy a sześć itd. To nam buduje głębię. W praktyce pokazane w artykule o walorze. Kreska – indywidualny rodzaj nakładania kresek, ich grubości, nacisku i sposobu ułożenia. Wyrabia się całe życie i zmienia. Po ok. 6-18 pierwszych miesiącach rysowania można zobaczyć poprawę Krechy.8 najczęstszych błędów w rysunku!
Szraf – rodzaj nakładania kresek, szarości/waloru, cieniowania, kreska przy kresce w pewnej odległości, równolegle. Walor – skala szarości nakładana ołówkiem, cienkopisem, innymi technikami. Oznacza się go zazwyczaj w skali od 0 do 10. Dzięki niemu buduje się kontrast i głębię. Występuje on także w kolorze, jest jego elementem składowym. Wrażliwa kreska – sposób podkreślenia elementu, nałożenia kreski, od mocnej, grubej, delikatnie wypuszczając, odrywając ołówek od kartki, kończymy cienką, lekką kreską. Trójpodział – grid/siatka, po której układamy elementy lub szukamy podobnego ułożenia. Gwarantuje poprawną kompozycję. W miejscu przecięcia się linii, dajemy nasz focal point. Kompozycja jest wtedy zawsze z jednej strony otwarta, z drugiej zamknięta. Linearka – rysunek linearny, samą linią, bez waloru, szarości – tylko linie, grube, cienkie, krótkie, długie. Thumbnails – małe, szybkie szkice kompozycyjne. Zazwyczaj robi się je w seriach, po kilka, kilkanaście na stronie. W tym artykule pokazujemy je w krokach przy rysowaniu domu w górach. Perspektywa – linie pomocnicze, pokazujące przestrzeń. Pozwalają poprawnie narysować wszystko, co widzimy na kartce. Lekcja rysunku o perspektywie do poczytania tutaj. Gradient/deseń – cieniowanie/szrafowanie od ciemniejszego do jaśniejszego. Chodzi o ładne przejście tonalne walorowe/koloru. Więcej o tym jest na lekcji rysunku Walor. Wiszer – specjalny patyk do rozmazywana ołówka/węgielka. Skrót perspektywiczny – występuje ,gdy patrzymy się na coś pod ostrym kątem. Szczególnie gdy mamy do czynienia z anatomią, to stwarza gigantyczne problemy. Prostszy do ogarnięcia skrót perspektywiczny jest w architekturze – im bliżej linii horyzontu tym „odległości optycznie się skracają”. Więcej o tym masz w temacie perspektywy lub anatomii. Blik – ostre odbicie światła, najjaśniejszy punkt na bryle/rysunku.
Z biegiem czasu i artykułów będziemy rozpisywać nasz słowniczek pojęć dla rysowników!
Zainteresował cię słownik terminów i pojęć plastycznych? To spróbuj jeszcze:
Architekt na 4 kontynentach – Paweł Podwojewski. Kurs digital painting – podstawy w 8 lekcjach online! Piórnik zwijany z czarnej lub białej bawełny!31 komentarzy
Komentarze są wyłączone
[…] wygląd linearki ( zobacz słowniczek ), szarpiemy kreskę, odrywamy ołówek, kreślimy bliżej nieokreślone kształty. Finalnie zbudują […]
[…] Walor, plany – musisz podbić trochę tło, aby wybić bryłę budynku do przodu, tak by kontrast na nim był największy. Wyczyści to prace i nada plan na resztę etapów, stworzysz iluzję głębi na rysunku. […]
[…] Po narysowaniu prostej choinki, możemy zabrać się teraz za ładniejszą 😀 Wchodzimy w szraf, walor, by wydobyć gałęzie, bryłę […]
[…] poprawne ułożenie, czytanie elementów na pracy rysunkowej. Najlepiej się to ćwiczy tworząc thumbnails, małe 5-10 minutowe rysowane kompozycje. Włącz ulubiony film, zatrzymuj kiedy spodoba Ci się […]
[…] Złoty trójpodział jest lekiem na całe zło i daje wytchnienia, poprawia czytelność pracy. […]
[…] zawsze niedokładne. Linijka surowo zabroniona, karana dwójką za rysunek. Czas naglił, wiec o walor trudno, za to spóźnienia na następne zajęcia – […]
[…] o poprawność rysowania. Objaśniamy na przykładzie: rok temu mieliśmy dwie uczennice, jedna waloru pełno, tempo błyskawiczne, ciemna praca, kontrast – 35/40 pkt. z modelki. Druga, tempo […]
[…] jest czymś ważnym w projektowaniu, a referencje dają nam pole do tworzenia, odniesienie w procesie kreatywnym. Dlatego dzielimy się z wami […]
[…] punktami. W jednym lub dwóch z tych punktów umieszczamy centralny element kompozycji – Focal Point. Jak opanujesz tak zaprojektowany rysunek, będziesz w stanie eksperymentować z innymi typami […]
[…] Na poważniej, pozwala ona pokazywać obiekty widziane pod kątem, nie na wprost, ale np. z narożnika. Jest to naturalniejsza forma przedstawiania tego, co widzimy, bo nie za często patrzymy na coś idealnie na wprost, a z jakiegoś kątu, fov’a. […]
[…] Dominanta to nie wszystko, by ją pokazać i zbudować kompozycję musimy korzystać z linii diagonalnych, które mają ciekawe właściwości. […]
[…] od zbierania referencji, bazy zdjęć do tworzenia studium. Wyszukaj różne ujęcia drewna, w różnym wieku, jakości, […]
[…] – szybkie thumbnails’y po 3-5 min każdy, aby zbadać jaką przestrzeń będziesz pokazywać, budować. Najlepiej […]
[…] Referencje i reserch są potrzebne, ale potrzebny jest również Twój własny styl. W głowie powinieneś mieć bazę obrazów, faktur, rozwiązań, które potem posłużą Ci jako inspiracje, punkt odniesienia byś mógł stworzyć coś swojego. Nie zaś, jako elementy, z których budujesz projekt. […]
[…] Słowniczek do rysowania/malowania […]
[…] sam koniec, nie mając bieli na kartce, wymazujesz to gumką chlebową. Dając bliki na nosie lub kolanie albo ramieniu. Efekt? Obłędny walor i głębia na rysunku, […]
[…] zadania rozwijają wyobraźnię przestrzenną, potrzebną do projektowania i luźniejszego rysowania […]
[…] zrozumieć architekturę? Budynek? Jak zrozumieć cokolwiek? Zrób studium tematu. Studium architektury. Przyda się z okazji tego co napisałem w poprzedniej lekcji Historia […]
[…] trochę tego tematu. Rysunku sztalugowego, architektonicznego czy w ogóle konstrukcji. Widać po kresce, kto rysował w domu sam, a kto nad nic siedział, krzyczał i dawał korekty, by robić […]
[…] Kreski, szraf i linia. Ćwiczenie z rysowania dla rozrysowania. Kartka B2, lecisz z prostymi liniami i potem walorem. Ile się da. Trzymaj sztywno nadgarstek! […]
[…] przejść od thumbnaila do skończonego […]
[…] tematem maratonu był pastisz. Odtwarzaliśmy słynne dzieła sztuki (z małym przymrużeniem oka) na zdjęciach. Przebieraliśmy […]
[…] Jest coś jeszcze charakterystycznego na pracach rysunkowych z egzaminu na architekturę w Gdańsku 2019, piłka! Wykończona piłka, tylko, reszta linearnie. […]
[…] Patetycznie! Zacząć trzeba jednak od samego wytłumaczenia czym jest kreska. […]
[…] Referencje i ćwiczenie na podstawie prac innych digital painterów! […]
[…] 5 miesięcy. Moja teczka na ASP była wtedy robiona na szybko, bez większego pomyślunku, a „projektówka” leżała. Byłam nieświadoma tego, jak wysoki poziom mają ludzie, którzy ze mną zdają. Trudno […]
[…] jest przygotować sobie rysownicę ( wytłumaczenie ) i kartkę pod rękę, aby nie upaprać sobie pracy potem brudną […]
[…] Po narysowaniu prostej choinki, możemy zabrać się teraz za ładniejszą 😀 Wchodzimy w szraf, walor, aby wydobyć gałęzie i dokładniej zarysować bryłę naszych […]
[…] Niezależnie od tego czy rysujesz, wyklejasz lub malujesz, kompozycja zawsze będzie podstawą każdej twojej pracy. Musisz nauczyć się, jak prowadzić wzrok osoby obserwującej twój obraz. Czy wiesz na czym polega złota proporcja? Czym jest spirala Fibonacciego, a czym focal point? […]
[…] sobie życie można już na etapie wybierania zdjęcia referencyjnego (kliknij by dowiedzieć się czym jest referencja). Rysunek konia zaczęłam od kilku ujęć w szkicowniku, sprawdzając w ten sposób, która pozycja […]
[…] prosty motyw, jak na przykład owoce o kulistym kształcie i ciepłych kolorach. Połóż je na draperii, która w przeciwieństwie do owoców ma zimny kolor, czyli np. cytryny i pomarańcze na […]